JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 11 december 2019 VECKA 50
INTERVJU:

Jan Brockmann gör dig till stjärnkock

Olika vitvarutillverkare har pratat om det uppkopplade hemmet i över tio år men trots otaliga försök har konsumenterna förblivit kallsinniga. Kanske blir det annorlunda den här gången, i varje fall är företagets teknikdirektör Jan Brockmann övertygad om att den uppkopplade ugnen kommer att få oss att öppna plånboken.
Jan Brockmann
Befattning/titel:
Chief Operations Officer.
Född: 1966.
Bor: Centrala Stockholm.
Familj: Fru, 2 barn.
Karriär: Valeo Group 1994–1999, Roland Berger Strategy Consultants 2000–2001, Volkswagen Group 2001–2010. Chef för FoU inom Electrolux Vitvaror 2010. Teknik- och produktutvecklingsdirektör för Electrolux-koncernen 2011. Sedan 2015 chef för funktionen Global Operations, som innefattar teknik och produktutveckling, inköp, tillverkning, design m.m.
Intressen/hobby: Familjen och idrott.
– Det handlar inte längre om att koppla upp allt som går att koppla upp bara för att vi kan göra det utan om att uppkopplade apparater tillför ett värde för kunderna. Dessutom är kunderna vana vid att använda smartmobiler så vi anser att tiden är mogen.

Electrolux är näst störst i världen inom sitt gebit och utvecklingsavdelningen har tonvis med marknadsundersökningar att luta sig mot när de ska staka ut framtiden.

– Vi pratar inte heller om det uppkopplade hemmet utan om enstaka apparater som får större värde om de kopplas upp.

Det exempel Jan Brockmann återkommer till gång efter gång under intervjun är ugnen.

– Du vill lyckas som kock vare sig det gäller vardagsmaten eller på helgerna när du har gäster. Om ugnen då kan hjälpa dig att få ett lika bra resultat som ett proffs är det klart att du känner dig stolt när du serverar maten.

Frysdörren får lamporna att blinka
Jan Brockmann tar mig med ut i en av alla demomiljöer som företaget har på huvudkontoret på Kungsholmen i Stockholm. Just den här har funktioner för det uppkopplade hemmet där lamporna kan börja blinka om dörren till frysen står öppen, kylskåpet håller reda på inköpslistorna, musiken styrs via mobilen och du kan slå på luftkonditioneringen när du lämnar jobbet.

– Många av dina läsare skulle säkert klara av att koppla ihop ett system som det här men man kan inte begära att vanliga konsumenter ska göra det eller ens att de ska behöva gå igenom en speciell procedur för att ansluta varje ny apparat de köper.

I demoköket finns ett exemplar av den bespottade kylen – det eviga exemplet på det smarta hemmet – med en stor pekskärm på dörren där man till exempel kan skriva handlingslistor.

– Den säljer bra i Latinamerika men har inte nödvändigtvis ett värde på alla marknader, särskilt inte idag när alla har smartmobiler och plattor.

Testa med jukskinkan

Men åter till ugnen som blir en av de första uppkopplade produkterna från Electrolux. Lanseringen planeras ske framåt jul i Europa. Förutom att temperatur och andra funktioner går att styra via en app har den en minimal kamera inbyggd i handtaget som filmar det du ställer in. I appen finns också en receptsamling.

– Jag brukar ta crème caramel, säger Jan Brockmann och klickar på surfplattan som ligger i demoköket.

Han får upp ett recept som utarbetats av Electrolux provkök för just den här ugnen.

– Appen kan slå på och av ugnen, reglera temperaturen, skicka in vattenånga, styra grillelementet eller göra någon annan åtgärd som ger ett perfekt resultat.

Tar du ett glas vin med gästerna behöver du inte springa ut i köket hela tiden för att kolla hur det går. Det kan du se i din smartmobil eller surfplatta som förmedlar bilden från kameran.

En helt annan aspekt av uppkopplingen är att tillverkaren får möjlighet att hålla koll på om apparaterna behöver service eller håller på att gå sönder.

– Det här är känsligt men om konsumenterna ser att de kan få fördelar kommer de att låta oss få information från apparaterna.

Kan beställa service själv
Ett konkret exempel är att energiförbrukningen i kylskåpet ökar när vattenfiltret är igensatt, en sak som inte märks och som få åtgärdar. Lite mer långsökt är att tänka sig att hushållsapparaten ska beställa hem en reservdel och föreslå en tid när reparatören kommer och byter den, även om man allt oftare hör notsvarande tankegångarna hos biltillverkarna.

Samtidigt tillhör hushållsapparater de mer långlivade saker vi köper, inte sällan har vi dem tio år eller mer och det är inte ovanligt att de behöver repareras någon gång under den tiden. De flesta av oss vet nog hur irriterande det kan vara att inte ha en fungerande tvättmaskin, diskmaskin eller spis.

Till att börja med blir det premiummärkena som blir uppkopplade. I Sverige handlar det om just Electrolux men relativt fort kommer funktionerna att leta sig ner till enklare varumärken. Globalt har Electrolux närmare 50 varumärken. Några av de största förutom just Electrolux är AEG, Zanussi, Westinghouse, Frigidaire och Eureka.

På frågan om hur mycket uppkopplingen kommer att öka priset för varorna duckar Jan Brockmann.

– Det handlar alltid om vilket värde en funktion har för kunderna så om kostnaden för att addera den är för hög ska du inte ta med den.

Även för proffs
Just uppkoppling via exempelvis wifi höjer inte tillverkningskostnaden särskilt många kronor medan kostnaden för mjukvaran och den tillhörande appen är en fråga om hur många exemplar man kan slå ut den på.

Företaget säljer också kompletta restaurangkök och det är inte bara vi amatörkockar som är intresserade av uppkopplade köksmaskiner eller vitvaror. Men en restaurangchef eller tvättinrättning har helt andra bevekelsegrunder än en privatperson när det kommer till uppkopplade maskiner.

– För dem är det lite som att ha en lastbilsflotta, den måste rulla hela tiden för att de ska tjäna pengar.

Detsamma gäller för ett restaurangkök eller en tvättinrättning. Går en maskin sönder tappar ägaren intäkter. Därför finns det ekonomiska incitament för att låta ett företag som Electrolux övervaka maskinerna och föreslå service eller varna för att en maskin är på väg att gå sönder. Dessutom går det att optimera energiförbrukningen av köket när man loggar data från alla apparater och ser mönster i hur de används.

Den underliggande tekniken i Electrolux kommande produkter baseras på AllSeen, en av de standarder för uppkopplade apparater som just nu tävlar om att bli störst. AllSeen baseras på det som ursprungligen var Qualcomms teknik kallad AllJoyn och är agnostisk till den trådlösa länken. Det fungerar alltså lika bra med wifi, Bluetooth och Zigbee.

Öppen standard med brett stöd
Att Electrolux valt just AllSeen, som administreras av Linuxstiftelsen, beror framförallt på att det är en öppen standard som har brett stöd.

– Konsumenterna ska kunna välja, de ska inte låsas in i proprietära lösningar.

Förutom Electrolux backas standarden i dagsläget upp av ett hundratal företag inklusive LG, Sharp och Panasonic. Även Microsoft är med och ska addera stöd för AllSeen i Windows 10.

Electrolux har tagit plats i organisationens förarsäte och arbetar aktivt att få med fler företag på färden. Det gäller inte bara tillverkare av komponenter, vitvaror och molntjänster utan hela kedjan ner till elektronikkedjorna som säljer produkterna

Jan Brockmann lobbade hårt för AllSeen på konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas i januari men är trots det pragmatisk. Företaget har en dialog med en del av de and­ra konsortierna och arbetar för att det ska bli så enkelt som möjligt för oss konsumenter att koppla upp nya apparater. Aktörer som Google och Apple går heller inte att ignorera även om de än så länge är små inom hem­automation.

– Vi kan anpassa oss till det läger som står som vinnare någon gång i framtiden

Svårt att översätta

En del i det tänkesättet är att få den underliggande mjukvaran att vara så lika som möjligt oberoende om det är AllSeen eller någon annan standard, som Open Interconnect Consortium, det konsortium som leds av Intel och Samsung. Om den underliggande programvaran är likartad blir det enklare att flytta mellan standarderna. Är de allt för olika blir det lite som att låta Google översätta, det kan få en helt annan betydelse än originalet.

Ska det uppkopplade hemmet bli verklighet måste också återförsäljare som Elgiganten och Mediamarkt komma med på tåget.

– Här finns det stora skillnader mellan världsdelarna. USA har strukturella fördelar eftersom kedjorna täcker hela landet. I Europa är det mycket mer fragmenterat med olika kedjor i nästan alla länder.

För att ytterligare komplicera bilden har inte alla elektronikkedjor alla typer av produkter som kan tänkas ingå i det uppkopplade hemmet. Och deras jobb blir också mer komplicerat om det blir flera konkurrerande standarder.

– Redan idag ser vi olika företag som erbjuder paket med uppkopplade apparater men hittills har det inte varit så framgångsrikt, det har varit svårt att se mervärdet för konsumenterna.

En hel del utvecklas i Sverige
Många av lösningarna är proprietära och klarar bara av att styra en funktion, som musiken, belysningen eller larmet. Jan Brockmann tror att det förändras inom två till tre år, när tillverkarna samarbetar mer, samtidigt som det utkristalliseras några dominerade standarder.

En hel del av elektroniken i de uppkopplade vitvarorna utvecklas på huvudkontoret i Stockholm även om delar även sker i USA och andra Europeiska länder.

– Vi kommer att göra allt för att det här ska växa, det gäller även för utvecklingsverksamheten i Sverige.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)