JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
lördag 20 juli 2019 VECKA 29

Ikeas LED-lampor:

Inkörs­porten till det smarta hemmet

För möbeljätten Ikea är det viktigt med användarnytta och stora volymer när företaget i höst ger sig in på området smarta hem. Den första produkten kallad Trådfri är ett paket med en vit LED-baserad glödlampsersättare och en liten fjärrkontroll för att ändra färgtemperaturen och dimma ljuset. Företagets mål är att priset blir lägst på marknaden.

Ikea satsade mycket tidigt på ersätta glödlampor med strömsnåla lysdioder, faktiskt redan år 2010. I fjol var alla glödlampor, och för den delen även halogenlampor, utfasade ur sortimentet. Det var dags att ta nästa steg, att addera intelligens för att göra produkterna smartare.

– En av tjusningarna med LED är att ljuset är ”digitalt”, det går att styra på ett helt annat sätt än glödlampor och halogen. Det kan ge helt andra upplevelser och funktioner, säger Björn Block som är sortimentschef för belysning på Ikea och dessutom ansvarig för produkterna för det smarta hemmet.

Samtidigt innebär övergången till lysdioder att befintliga väggdimrar – som är avsedda för glödljus – inte längre fungerar. Dessa dimrar sänker normalt spänningen vilket får LED-lamporna att må dåligt, LED-lampor vill ha konstant matning.

– Vi ville vända det här till något positivt.

Ikeas lösning är en förpackning med en LED-lampa och en fjärrkontroll. Lampan är redan parade med fjärrkontrollen så för kunden är det bara att skruva i den och köra igång. Vill man ha fler lampor är det bara att köpa så många som behövs.

– Vi är stolta över det vi lanserar, det handlar inte bara om att dimma, det går att ändra kelvintalet från 2 200 till 2 700 till 4 000. Ljuset är på 980 lm vilket är riktigt starkt, säger Björn Block.

Färgen på ljuset går att justera i tre fasta steg medan dimningen är steglös. Är det dags att jobba eller göra läxorna passar full styrka och ett blåvitt ljus på 4 000 K väldigt bra. På fredagsmyset går det att dra ned till 2200 K vilket är snarlikt den klassiska glödlampans varmvita sken.

– Det räcker för att komma igång i ett vardagsrum eller kök, det är där vi tror att kunden kommer att börja.

Sedan ett par år tillbaka finns det LED-baserade RGB-lampor där man kan ställa in färgen, ett exempel är Philips Hue.

– Vi hade också kunnat ha 16 miljoner färger men det som händer är att man håller på en månad och leker med det, sedan tröttnar man. Vi vill komma in från ett heminredningsperspektiv. Då är det helt ok om man kör 2 200 K och bara ändra till 4 000 K när man städar.

Målet är att Trådfri ska vara billigast på marknaden. Även om Björn Block inte vill säga var det landar vid lanseringen i oktober är förhoppningen att tekniken ska vara så billig att det om ett antal år inte finns några ”dumma” lampor kvar i sortimentet.

Förutom att styra lamporna med fjärrkontrollen går det att ladda ner en app. Med den går det att skapa lite mer avancerad styrning, som att ställa in vad som ska hända när du är bortrest.

– Att dimma via en knapp eller mobil är bara ett mellansteg. Målet är automatisering, att rummet ska känna igen dig, tända upp, ändra inställningarna när du är på semester, eller reagera när något oförutsett hänt, som att ingen gått in i rummet inom en viss tid och därför larma.

Radiokommunikationen sker via Zigbee som är en global radiostandard men finns med olika applikationsprotokoll som inte nödvändigtvis fungerar tillsammans.

Även Philips använder Zigbee för Hue och tyska Osram använder protokollet för sina belysningsprodukter.

– Vårt mål är att vi ska vara kompatibla med så många produkter som möjligt även om det inte är så alla i branschen jobbar. Många försöker bygga egna system för att äga data, säger Björn Block.

Belysning är ett första steg för Ikea mot det smarta hemmet även om företaget började sälja produkter för trådlös laddning för ganska precis ett år sedan.

– Den lanseringen gjorde vi för att den inte krävde någon uppkoppling. Det var ett mycket tydligt kundbehov. Uppkopplade hem har en helt annan startsträcka.

Björn Block påpekar återigen att kundnyttan måste sättas i första rummet. Det finns allt för många exempel på smarta produkter som floppat. Det handlar inte bara om det uppkopplade kylskåpet som aldrig löste ett verkligt problem. Ett nyare exempel är träningsarmbanden som kostar en bit över tusenlappen men som hälften av oss slutar använda redan efter en månad.

– Vi kan stoppa in vårt connectivity-chip i vilka produkter som helst. Jag hoppas att vi kan bygga vidare på spåret med styrning av lampor och göra likadant med nästa funktion.
 

Pionjär på LED

Ikea var tidigt ute med LED-lampor. Den första kom redan 2007 och var en enkel klämspot. Den finns fortfarande kvar och säljer bäst av alla LED-lampor även om innehållet har bytts ett antal gånger i takt med att lysdioderna blivit bättre.

År 2010 kom de första LED-baserade glödlampsersättarna.

– Även här har det skett dramatiska förbättringar av ljuskvaliteten. Man kan fråga sig om vi skulle ha lanserat den så tidigt med tanke på hur tunga de var, vilken dålig ljusspridning de hade, färgvariationerna och färgsticket som fanns. Samtidigt ska man komma ihåg att dåtidens lågenergilampor tog 10 till 20 sekunder att tända och hade stor kvalitetsspridning, de också, säger Björn Block.

Hur som helst gav framgångarna med LED-produkterna Ikea råg i ryggen att år 2012 besluta att alla belysningsprodukter skulle vara LED-baserade redan år 2015. En målsättning som uppnåddes med god marginal.

Idag kostar den enklaste LED-baserade ljuskällan ungefär 20 kronor. Vid starten fick man punga ut med 120 kronor för en betydligt sämre produkt.

Ursprungligen monterades glaskupan till Ikeas LED-lampor för hand vilket ledde till kvalitetsproblem. Idag är det en helautomatiserad process vilket ger en högre och jämnare kvalitet. Dessutom är glaset bytt mot plast så lampan tål att tappas från en meters höjd utan att gå sönder.

Vikten har också minskat till en tiondel, framförallt beroende på att utvecklingen av lysdioderna lett till att kylelementet kan göras mindre.

Dessutom har ljusstyrkan sakta ökat. Ikeas LED-lampor har gått från att vara stämningsskapare till att ge så mycket som 980 lm vilket motsvarar 72 W räknat i glödlampseffekt.

– Vi hade inte kunnat nå dit om vi inte gått i bräschen för hela industrin. Våra underleverantörer hade inte kunnat göra de investeringar som krävdes om vi inte visat att vi vågade satsa.

All produktutveckling görs i egen regi i Älmhult. Därmed äger Ikea specifikationen och kan själv sätta kraven på underleverantörerna som står för all tillverkning.

För att säkra kvaliteten gör företaget tester på tre ställen i produktionskedjan. Det sker dels hos leverantörerna men också hos oberoende testinstitut och i det egna labbet i Älmhult som i princip har samma typ av utrustning som finns hos underleverantörerna. Testerna handlar inte bara om stickprovskontroller utan också om långtidstester för att se olika trender.

Hela testlabbet har runt hundra anställda varav tre sysslar med belysningstester.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)