JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Förlorare: de som tillverkar åt sig själva
Tillverkare som gör kretsar på uppdrag och halvledarföretag utan egna fabriker tog sig relativt smärtfritt igenom den senaste konjunktursvackan.

Uppdragstillverkarna, så kallade foundries, var de som sist drabbades av nedgången och först fick åtnjuta uppgången då konjunkturen svajade senast.

- Foundries är helt enkelt mindre känsliga för marknadsförändringar än andra tack vare att deras tillverkning är mer varierad, säger James Hines på Dataquest.

Uppdragstillverkarnas främsta kunder - de fabrikslösa företagen - har å sin sida vuxit med drygt 23 procent om året sedan 1994, konjunkturen till trots. De har alltså vuxit betydligt snabbare än halvledarindustrin i sin helhet och ökade därmed under 1999 sin marknadsandel till 7,5 procent.

Deras frammarsch gör att Dataquests analytiker nu räknar med att åtminstone ett fabrikslöst företag ska ta plats bland världens tio största halvledarföretag år 2005.

Dataquest räknar också med att denna framgångsrika kombinationsmodell, som vunnit terräng under 1990-talet, ska fortsätta att göra så under flera år framöver.

- Halvledarbranschen kommer att segmenteras alltmer i tillverkande och fabrikslösa företag.

Eftersom den fabrikslösa modellen har visat sig så framgångsrik anammas den idag av allt fler. även halvledarföretag som har egna fabriker utnyttjar i större utsträckning uppdragstillverkare. Toshiba planerar exempelvis att lägga ut en fjärdedel av sin kretsproduktion på externa tillverkare under budgetåret 2002/03, jämfört med endast 7 procent under 1999/2000.

Av samma anledning har flera stora etablerade halvledarföretag också börjat uppdragstillverka kretsar. De tre största specialiserade uppdragstillverkarna TSMC, UMC och Chartered kontrollerar visserligen nästan två tredjedelar av uppdragsmarknaden, men därefter kommer Texas Instruments och IBM.


Gittan Cedervall
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)