JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. FPGA kortar konsultens projekttid
74 företag deltar i Elektroniktidningens översikt över elektronikkonsulter i år. Här finns systemjättar som Sigma och Tietoenator, såväl som småföretag specialiserade på exempelvis förbindningar eller bilelektronik.

Att trådlös kommunikation står högt på dagordningen för många konsulter behöver väl knappast nämnas. Intressant är däremot den påverkan som de allt piggare FPGAerna verkar ha på konsulternas tillvaro.

- Dels gör de att man kan ta fram mer verklighetsnära prototyper, säger Tomas Thelin, marknadsansvarig för Bluelabs Microelectronics- det som tidigare var elektronikdelen inom Frontec.

- Förut kanske man fick köra kretsprototyper långsammare, för att FPGAerna inte var så snabba som asicar. Det är inte en flaskhals på samma sätt.

Genom att företag kan sätta FPGAer istället för asicar i de första system som levereras i en serie, så kan utvecklingstiden kortas, enligt Tomas Thelin. Och i valet mellan asic och FPGA faller beslutet allt oftare på FPGAerna.

- Och det leder på sitt sätt till att de mindre och medelstora företagens behov av att ta fram asicar kan minska, säger han.

"Tillverkning underskattas"

Utflyttningen av svensk elektronikproduktion till andra länder börjar slå tillbaka även mot svenska utvecklare. Det tycker i alla fall Maria Månsson, vd för utvecklingsföretaget Avantel i Stockholm, att hon ser tecken på.

- Jag tycker att det är en brist i stora företag att man inte lägger mer vikt vid att få produktionen effektiv, säger Maria Månsson.

Hon tror att de som låter sina system tillverkas i andra världsdelar ofta underskattar värdet av närheten mellan utvecklaren och tillverkaren.

- Om vi inte har tillräckligt nära kontakt så tappar vi kompetensen som gör att det blir den där kronan billigare, som gör att kunden köper produkten.

En annan nackdel med utflyttningen är att komponenttillverkarnas svenska representanter kan bli mindre motiverade att ge tekniskt stöd - när försäljningen i slutändan sker i andra länder.

- All form av teknisk support på komponenter drabbas ju om vi inte har tillräcklig volym i landet. Ofta får man ju frågan 'var ska det här produceras då?' när man ber om hjälp när man köper komponenter, säger Maria Månsson.


Alexander Kristofersson
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)