JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Chips för 3D-spel i mobiltelefoner
Kanadensiska ATI släpper en hjälpprocessor för 3D-grafik. Den är avsedd för mobiltelefoner och handdatorer. Massproduktion startar under första kvartalet i år.
Imageon 2300 stöder 2D- och 3D-grafik, Mpeg4-avkodning i 30 rutor per sekund och JPEG-kodning av bilder i upp till 2 miljoner bildpunkter. Kretsen ritar upp 1 miljon polygoner per sekund.

Instruktioner om hur bilderna ska ritas upp, skickas normalt enligt programvarugränssnittet Open GL ES, en royaltyfri standard. Men ATI har dessutom adderat ett antal egna instruktioner, enligt företaget för att bättre utnyttja sin krets.

Det betyder att programvara utvecklad för Imageon kommer att vara svårare att portera till annan hårdvara.

Kostar inte energi

Det finns i och för sig inte så mycket annan hårdvara ännu. Men mobilbranschen hoppas på en marknad för spel på mobiler och handdatorer. En av de starkaste aktörerna är Imagination, som lyckats licensera sin 3D-grafikkärna till både Arm, Texas, ST, Renesas, NEC och Sharp. Kärnan heter PowerVR kommer att finnas i produkter redan i år, enligt företaget.

ATI är idag en ledande tillverkare av grafikkort för pc. Också konkurrenten Nvidia antydde nyligen intresse för mobilgrafik genom att gå med i organisationen Khronos, som definierar Open GL ES.

Kretsar som är optimerade för grafik är magnituder effektivare än standardprocessorer. Detaljrikedom och bildfrekvens i mobiltelefonspel kan jämföras med tidiga spelkonsoller - Imageons kretsar härstammar från de kretsar som användes i spelkonsollen Dreamcast. Som grädde på moset är energikostnaden för skådespelet försumbar.

Jan Tångring
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)