Skriv ut

Shaofang Gong:

Elektronikutbildningen behöver förnyas

Elektronik är ett gammalt ämne men det har ständigt utvecklats och lett till nya tekniska revolutioner. Ta trådlös ­kommunikation som exempel som sedan 80-talet flyttat gränserna från megahertz till gigahertz samtidigt som Internet pressat upp data­takterna i de fasta näten från megabit per sekund till terabit per sekund. Alla dessa fantastiska framsteg har skett på mindre än 50 år vilket betyder mindre än två generationer av utvecklings­ingenjörer.

När vi hör om nya fenomen som Industri 4.0, Internet of Things, 5G och smarta städer bygger utvecklingen på digitalisering, automation och trådlös kommunikation. Det handlar om innovationer i både hård- och mjukvara och ställer stora krav på de framtida ingenjörerna och på de som är ansvariga för utbildningarna, eftersom konkurrens är global.

Vilka typer av jobb finns det för framtidens ingenjörer i ­Sverige? Det kommer att handla om att skapa nya innovationer och utveckla nya produkter av multidisciplinär natur. Det är tydligt redan idag att vissa konsultbolag har svårt att hitta kompetenta ingenjörer som kan utveckla digitala och uppkopplade lösningar till sina kunder. Här är potentialen stor eftersom både små och stora företag kan skapa nya produkter och lösningar för det ­digitaliserade och uppkopplade samhället.

Därför behöver elektronikutbildningarna på universiteten förnyas. Discipliner som traditionellt varit åtskilda inom elektronikutbildningarna som sensorer, effekt/batteriteknik, antenn/radioteknik, mikrovågsteknik, reglerteknik, EMC, och fotonik måste tas med för att studenterna ska få en komplett plattform att utgå från. Dessutom måste programmering med inbyggda system bli en viktig del av utbildningen. Målet ska vara att ge framtida elektronikingenjörer tillräcklig kunskap så de kan göra systemutveckling oberoende om det handlar om hårdvaruutveckling, mjukvara eller en blandning av de båda.

Bara de som har en bred verktygslåda kan skapa nya produkter och lösningar i framtiden.

Är det möjligt att ge de blivande elektronikingenjörerna en bredare utbildning? Svaret är ja!

För det första hänger svaret samman med att civilingenjörs­programmet har förlängts från 4,5 till 5 år och för det andra så kan universitet och högskolor erbjuda en effektivare utbildning med hjälp av modern labbutrustning.

För det tredje har de studenter som nu för tiden vill fördjupa sig mycket lättare att få tag på information och referensmaterial än för tiotalet år sedan.

Ansvaret att förnya utbildningarna ligger hos oss lärare på universitet och högskolor.

Shaofang Gong

Professor i kommunikationselektronik vid Linköpings universitet