JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. En asic om dagen är bra för magen
Den smarta medicinförpackning som svenska Cypak tagit fram har fått mängder med utmärkelser och uppmärksamhet. Förpackningen piper när det är dags att ta medicinen, den håller ordning på när tabletterna tagits och den kan trigga patienten att svara på frågor i samband med intaget. Trots idéns briljans och många investerade miljoner under snart ett decennium har dock hoppen om ekonomisk framgång och storskalighet ännu inte infriats. Han som fått jobbet att ändra på det är Per Nathanaelson, en ”gammal hederlig kiselknutte” som älskar teknik och kombinerar hårda nypor med en rejäl dos västkustsk humor.

 

Den 18 juni är en avgörande dag för Cypak. Då ska företagets nya generation plattformar för framtidens medicinförpackningar lanseras i San Francisco. Flera års arbete med en asic, ett antal sensorer, en GSM-uppkopplad rfid-läsare och produktionsformer som elektronik tryckt på papper och fäst på polyesterfolie ska då presenteras i ett helt ekosystem för smarta medicinförpackningar. En av världens stora databastillverkare är nyckelpartner.

Ett system på kisel med rfid och sensorer

Cypaks asic är ett system på kisel gjort i 0,25 µm CMOS och innehåller en processor, en radiodel, minne och sensorgränssnitt. Processorn är Intels klassiska 8051:a. Radiodelen är en programvarustyrd rfid-krets som med enbart mjukvara kan anpassas till vilken rfid-standard som helst. Minnet är 32 kbyte flash, och därtill finns 32 sensorgränssnitt med egenutvecklade AD- och DA-omvandlare. AES128-kryptering finns inbyggt.

Hela konstruktionen kan drivas av energin från rfid-läsaren. Nästan – för dataloggningsfunktionen krävs dock ett batteri. Att designa effekthanteringen (power management) var därför en rejäl utmaning.

Några av sensorerna används till att registrera när medicinen tagits ur förpackningen och för patientens svar på de frågor som ställs i samband med intaget. Andra kan användas för att mäta ström, spänning och kapacitans. När asicen monterats på papper, plast eller något annat kan dessa sensorer sålunda användas för att kvalitetssäkra varje enskild förpackning.

Cypak har visat att det går att automatmontera asicen, ett batteri och en liten högtalare på polyesterfolie, som bara kostar en tjugondel av mönsterkortsmaterialet FR4. Haken är att folien bara tål högst 90 grader, så komponenterna måste limmas fast.

Företaget har också visat att alla komponenter kan monteras på kartong, och att det då även går att trycka antennerna, trycksensorer och brytsensorer på samma kartong, utan metaller med kolpulver som ledare.

– Om Gud är god så kan det även bli produktion ”rulle-till-rulle” framöver. Det är vad pappersindustrin vill, och då kan vi komma ner i ett pris under 50 cent per förpackning, säger Per Nathanaelson.

På sikt kan även batterierna tryckas.

– Tryckta batterier har patetisk prestanda idag, men på några års sikt kanske de räcker för att driva vår krets i några månader.

Till plattformen hör ett utvecklingspaket. Bland finesserna märks att chipset kan programmeras både via JTAG-porten och över rfid-gränssnittet.

Därtill har Cypak utvecklat en rfid-läsare som kan fungera såväl fristående som kopplad till en pc via USB. Den kommunicerar med asicen via rfid eller NFC, och skickar patientens data som SMS eller XML-fil antingen till datorn eller via GSM eller GPRS. Läsaren är aningen större än ett USB-minne och drivs av ett batteri som räcker i två år. Behovet att ta fram en egen rfid-läsare blev uppenbart när företaget skulle göra fälttester med en grupp schizofrena äldre patienter i Spanien.

– Hur många av dem tror du har pc hemma? Exakt noll procent. Och på marknaden fanns ingen läsare under 50 dollar – det kanske fungerar på sjukhus men för hemvård får det inte kosta mer än tiondelen så mycket. Där är vi idag, säger Per Nathanaelson.

I framtidsplanen finns ett antal varianter av asicen. Bland annat kan flashminnet ersättas med mask-ROM vilket får ner kiselyta, pris och strömförbrukning med uppemot 40 procent. Därtill kommer varianter med färre sensorgränssnitt, specialgjorda för smalare tillämpningar.

Det är då vi ska visa att vi är världsmästare på smarta läkemedelsförpackningar, och att vi kan producera dem till samma pris som engångsprodukter, säger Cypaks vd Per Nathanaelson.

Förpackningar med Cypaks teknik kan göra fyra saker – påminna patienten om att medicinen ska tas, registrera när den tagits ur förpackningen, låta patienten svara på upp till 256 frågor och överföra alla dessa data till en databas.
Tack vare inbyggd kryptering blir överföringen säker – data sparas om varje piller och varje patient utan att obehöriga får insyn i behandlingen eller får möjlighet att manipulera data.

Och alltihop kan göras på en dator av kartong, billig och miljövänlig nog för engångsbruk. Vi kommer under fem dollar för en modul med dagens teknik och målet i vår roadmap ligger på en dollar, säger Nathanaelson.

Från innovationsshop till komponentbolag
Lanseringen är en milstolpe i företagets omvandling från spretigt innovationsbolag med tusen idéer till en fokuserad komponentleverantör med ambitionen att spela huvudrollen inom standardisering inom sitt fält. Något som förhoppningsvis ska leda till stora volymer av asicen och plattformen, rejäl tillväxt och framtida vinster. Per Nathanaelson kom in som vd i januari i fjol och har stakade snabbt ut riktningen.

– I alla bolag jag kommit in har jag gjort två saker – sänkt kostnaderna och sett till att det skapats ett ekosystem kring företagets produkter, säger han.

– Det är just ekosystemet vi saknar. Vi har riktiga kunder, däribland tre av de tre största papperstillverkarna i världen, och vi är på väg mot riktiga produktionsvolymer.

Per Nathanaelson är något så ovanligt som en svensk företagsledare med gedigen halvledarbakgrund, ”en gammal hederlig kiselknutte” som han uttrycker det själv. Senaste jobbet var som vd för Zensys, ett dansk-amerikanskt bolag med kretsar för smarta hem och rfid-teknik i fokus. I bagaget finns också 12 år på Philips med ansvar för försäljning av både halvledare och passiva komponenter. Han har därtill hunnit med att bidra till C Technologies börsintroduktion och jobbat en sväng på Dialog Semiconductor.

– Det här är det enda jag kan – att leda chipsföretag i tillväxtfasen och skala upp affärerna. Jag kan inte uppstart. Jag önskar att jag kunde det men det är inte min grej. Och någon förvaltare är jag inte.

Sidoverksamheter har knoppats av
När han kom in på Cypak hade arbetet med asicen redan kommit långt, och en ambitiös affärsplan hade klubbats av styrelsen. Men Cypak höll vid den tiden även på med en rad andra tillämpningar, som webbsäkerhet och smarta postpaket.

Webbsäkerheten knoppades av i ett eget bolag för ett år sedan, lett av Cypaks ena grundare Stina Ehrensvärd. Den andre grundaren, Stinas man Jakob Ehrensvärd, är kvar på Cypak som teknisk chef. Och de smarta postpaketen för en undanskymd tillvaro. Fokuseringen är nödvändig, menar Per Nathanaelson.

– Vi ska vara ett digitalt hälsoföretag. Punkt, säger han och slår näven i bordet.

Cypaks ekonomiska existensberättigande bottnar förstås i de skenande vårdkostnaderna. Skräckexemplet är USA där 15 procent av BNP går till hälsovård. Samtidigt är det väl känt att vård i hemmiljö kostar hundradelen av vård på sjukhus, där de flesta patienter dessutom trivs sämre än hemma. Men hemvården måste förstås vara lika säker som sjukhusvården.

– Där spelar vi en liten, men betydande roll, säger han ödmjukt.

Varannan patient fuskar med medicinen
Det bolaget bidrar med är att förmå patienterna till att verkligen ta sin medicin på det sätt de blivit ordinerade, på fackspråk kallat ”compliance”. Det kan tyckas vara en trivial fråga, men statistik från medicintillverkarna visar annorlunda.

– Färre än hälften av alla patienter tar sin medicin enligt receptet. Inte ens cancerpatienter, HIV-smittade med bromsmediciner eller de som nyligen gått igenom hjärttransplantationer tar sina mediciner ordentligt.

Redan efter två veckor i hemmiljö är det bara omkring 70 procent som följer ordinationerna, och sedan går det stadigt utför. Att läkemedelsbolagen inte ägnat problemet särskilt stor uppmärksamhet beror säkert på många faktorer, men misstanken gnager att de tjänar mer pengar på att sälja ytterligare en dos medicin än att se till att den redan sålda dosen intas som ordinerat.

Ett mer tekniskt skäl är att det saknats en standard för att hantera denna typ av data. Här kommer en industrigrupp kallad Continua Health Alliance in i bilden. I Continua – bildad på initiativ av Intel – deltar i dagsläget 180 företag - medicintillverkare, medicinköpare, teknikbolag försäkringsbolag, databasföretag och andra IT-bolag. Och Cypak. Vilket är Per Nathanaelsons förtjänst – han var stor anhängare av Continua redan i sitt tidigare liv som vd på Zensys.

Den stora poängen för Cypak är att bolaget fått Continuas uppdrag att skriva standarden för ”Advanced medications monitoring”, som så småningom ska bli IEEE-standard 11073. Man skriver alltså standarden som ska reglera den egna produktens interaktion med omvärlden.

– Det innebär att vårt format blir standard i industrin, och alla utvecklare ska kunna läsa data på det sätt vi definierar. Vi trycker in specifikationen och protokollet i våra chips, och alla andra som utvecklar sensorer kan då använda dem direkt, säger Per Nathanaelson.

Han betonar att han inte underskattar problemen med standardisering, tvärtom. Det krävs rutin och tuffa nypor för att driva standardisering, och därför har Nathanaelson anställt Chris Johnson som affärsutvecklingschef, en man som tidigare bland annat jobbat med standardiseringen av DVD-tekniken på Philips.

– Jag försöker alltid få med mig vissa människor i ett bolag. Chris är en sådan, mobiltelefonprofilen Tord Wingren är en annan – han sitter i vårt advisory board.

EU gillar telemedicin
Förutom Continua deltar Cypak även HCPC, Healthcare Compliance Packaging Council, ett EU-stött program med fokus precis på Cypaks kärnverksamhet – medicinförpackningens roll i kampen att få fler patienter att ta sin medicin på rätt sätt. EU har uttalat målet att Europa ska nå samma nivå inom telemedicin, eller “connected health” som modetermen lyder, som man har idag inom mobiltelefoni.

– Vi är på väg in i styrelsen där, kommenterar Nathanaelson.

Ska Cypak lyckas på världsmarknaden krävs förstås pengar. Men till skillnad mot många andra uppstards-vd:ar har Per Nathanaelson bara gott att säga om sina investerare, Provider Venture och Industrifonden.

– De är långsiktigare än andra investerare och Industrifondens Dag Sigurd som är vår styrelseordförande är nog den kompetentaste i sitt fack här i landet, säger han.

Fast han håller med om att riskkapitalklimatet i Sverige är annorlunda än i USA där han drev sitt förra företag, Zensys.

– Där undrade de hur mycket pengar jag behövde, och jag sa 10 miljoner dollar. Och då sa de att ”tyvärr, vi gör inga investeringar under 30 miljoner”. Så är det inte här hemma, säger han och skrattar.

Han skrattar ofta under intervjun, och att han har humor är tydligt. Huruvida han är lika glad efter den 18 juni återstår att se.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)