JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Dansken som brinner för distribution

Efter en kort utflykt till det danska rederiet Maersk är Leif Wartacz tillbaka i distributionsbranschen. Nu som Nordenchef för Elfa Distrelec.

– Jag hade varit mer eller mindre i ett enda bolag sedan jag började jobba och ville prova något annat, säger Leif Wartacz när vi träffas på Elfa Distrelecs kontor i Kista.

När han började på Maersk år 2016 hade han arbetat 22 år på Farnell. Shipping och komponentdistribution kan kännas som två helt olika världar, men i bägge fallen handlar det om logistik, transaktioner och kundrelationer.

– En container och ett paket med komponenter är lite grann samma sak.

Karriär:

1 jan 2019: Nordenchef för Elfa Distrelec.
2016: Säljexcellence partner på Maersk.
2011: Chef för Farnells verksamhet i Nordeuropa.
1994: Startade Farnells verksamhet i Norden.
1986-94: Försäljningschef på ITT, Merel och Compower.
1984-86: Komponentingenjör på Motorola.
1984: Elektronikingenjör från Danmarks Tekniska Universitet.
Privat: Bor i Köpenhamn strax söder om Kastrup.
Gift sedan över 30 år med Janni, tre barn. Spelar tennis och utövar triathlon.

Den som fick honom att återvända till elektronikbranschen var Neil Harrison, som under många år var hans chef på Farnell element 14. För fem år sedan tog Neil steget från Farnell till Distrelec där han blev vd.

– Jag har jobbat med Neil sedan 1996 och han kontaktade mig i september 2018 för att höra om jag var intresserad.

Karin Kruger, som var Nordenchef på Distrelec, skulle sluta. Leif Wartacz träffade både Neil och Karin för att diskutera jobbet.

– Jag kände Elfa från min tid på Farnell och var nyfiken att komma in på andra sidan, och se hur det verkligen var. Och så är det ett spännande företag med stora tillväxtmöjligheter.

Den första januari tillträdde han tjänsten som chef för verksamheten i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Jobbet betyder mycket resande. Inte bara till de nordiska länderna utan också till Manchester där företaget har ett produktcenter liksom till huvudkontoret i Zürich och lagret i Nederländerna. Att då bo mindre en halvtimme från Kastrup spar mycket tid.

– Det är en till två timmars flyg till alla ställen så det är rimligt effektivt.

Det har gått tio år sedan det schweiziska familjeföretaget Dätwyler köpte Elfa och verksamheten inlemmades i dotterbolaget Distrelec.

Idag är kontoret i Kista som vilket annat av företagets lokala kontor. Lagret i Järfälla är ersatt av ett gemensamt lager i Nederländerna för hela Distrelec och alla stödfunktioner som delas med övriga kontor finns utspridda runt om i Europa.

För kunderna ska förändringarna inte märkas. Beställer man före klockan fem får de flesta sin leverans dagen efter, precis som tidigare.

Sverige må vara ett litet land men arvet från Elfa gör oss till en substantiell del av Distrelec. Med en omsättning på cirka 400 miljoner kronor bidrar det svenska kontoret till knappt tio procent av företagets omsättning.

– Det finns en jättestor lojalitet, det är helt avgörande att bygga vidare på den. Det gäller även yngre som kommer in i branschen. De får höra av sina äldre kollegor att man ska leta hos Elfa om man behöver något, sen hänger de kvar om de hittar det de söker.

Försäljningen i Sverige växer i sakta mak men det handlar inte primärt om att elektronikbranschen köper mer. Sedan många år har företaget satsat på att bredda kundbasen till att omfatta automation och MRO, det vill säga service och reparationer. Det handlar om komponenter och reservdelar till industriella styrsystem i processindustrin, en hiss i ett hyreshus och allt däremellan.

– Det finns många fler spelare där än i elektronikindustrin.

Leif Wartacz tillbringar ungefär två dagar per månad i Kista, så större delen av tiden basar Johanna Hjärne över det svenska bolaget med cirka 40 anställda. De hanterar avvikelser i webbordrar, sköter kundservice och ungefär tio personer sysslar med försäljning. Det handlar om innesälj, men också om säljare som är ute och besöker kunder.

Det är ett brett spektrum av företag med egen produktion i mindre skala men också företag inom automationsindustrin. Särskilt intressanta för fältsäljarna är de som har lite dyrare produkter, gärna med mycket elektromekanik. Däremot är de större kontraktstillverkarna ingen prioriterat område.

Fältsäljarna ger offerter på större volymer men ska också fånga upp speciella önskemål, som att det saknas vissa produkter i sortimentet.

– Så länge det är affärer för oss och kunderna kan vi lägga till saker i katalogen.

Ett av säljarnas verktyg är Distrelecs egna produkter som går under varumärket RND, vilket ska uttalas på samma sätt som engelskans R&D. Sortimentet omfattar allt från passiva komponenter och elektromekanik till batterier och instrument.

– De är kvalitetsmässigt på samma nivå som kända märken men till ett annat pris.

Samtidigt vill företaget sudda bort stämpeln som katalogdistributör. Den sista trycka katalogen kom 2016, många år efter det att andra distributörer slutat trycka sina kataloger.

– Det har varit en gimmick för marknadsavdelningen. Ett sätt att göra sig påmind. Jag tror inte att så många läste den på slutet men den låg på skrivbordet och hade sitt värde.

Katalogen var översatt till en rad lokala språk precis som webben är idag. Det är en sak som skiljer Distrelec från konkurrenterna. Det har kanske inte så stor betydelse för elektronikbranschen, som är inkörd på engelska termer, men är desto viktigare när det gäller automation, service och underhåll.

– Vet man att slanguttrycket är fisköga ska man kunna söka på det ordet.

Leif Wartacz är märkbart stolt över att ­sajten är snabb, ett resultat av att företaget ­nyligen sjösatte en helt ny version av den ­underliggande databasmotorn.

Dessutom finns en chattfunktion bemannad med lokal personal.

– De kan svara på snabba frågor som ”har du ett alternativ till den här”. Det är den typen av frågor man har bruk för, inte djupa tekniska saker.

Varken Elfa eller Distrelec har satsat på ­användarforum som en metod för att skapa lojalitet. Den som behöver konstruktionshjälp får leta upp något lämpligt chattforum eller vända sig direkt till tillverkaren.

Länge spekulerades det i att Elfa skulle försvinna till förmån för Distrelec, som används utanför Norden. Leif Wartacz kan såklart inte lova någonting men han har svårt att se att det skulle hända.

– I Sverige, Norge, Finland och Danmark är namnet så inarbetat att det inte ligger i korten att ändra det.

Inte heller butiken i Solna är hotad trots att den kan kännas som en kvarleva från gångna tider.

– Det är en lukrativ förrättning, det finns många som vill hämta sina beställningar där. Om vi startade från noll kanske vi inte skulle öppna en butik men den har ett värde och är inarbetad.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Förutom att kunderna slipper fraktavgiften genom att hämta sina beställningar i butiken har den ett mindre lager med produkter som framförallt servicetekniker behöver samma dag.

– Jag har ett mantra i allt. Man ska ha balans mellan centralt och lokalt, mellan kortsiktigt och långsiktigt och mellan försäljning och vinst. Klarar man dessa spänningar så får man det att fungera.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)