Skriv ut

ANALYS:
Lukrativt sälja styrd kraft

Prognoser från analysfirmorna som försörjer sig på att tippa halvledarmarknadens kort- och långsiktiga tillväxt måste tas med en rejäl nypa salt. Semico Research färska reflektion över de senaste årens tillväxt inom analogt är däremot rätt intressant. Budskapet är att power management är ett lukrativt framtidsområde.
Vid halvårsskiftet kommer som vanligt analysfirmorna med uppdaterade varianter av årets tillväxtprognoser. Så även i år. Tittar man på hela halvledarmarknaden så har prognoserna för 2012 skruvats ner rejält sedan årets start. I genomsnitt – bland drygt tio analysfirmor – ligger numera tillväxtprognosen för 2012 på mellan 2 och 6 procent.

Semico Research tillhör den mer positiva skaran av analytiker. Företaget trodde på en tioprocentig tillväxt för årets halvledartillverkare i början av året, men har nu dragit ner förväntningarna till mellan 6 och 8 procent. För analogt är Semico ännu lite mer pessimistiskt. Här ligger tillväxtprognosen på drygt 5 procent för i år, vilket är klart bättre än fjolårets tillväxt på 0,1 procent men samtidigt klart sämre än de knappa 13 procent som företaget ser i spåkulan för nästa år.

Mer intressant är resultatet av en färsk studie som Semico gjort kring analogföretagens satsningar under de senaste åren. I sin undersökning identifierade analysfirman 90 analoga företag – fabrikslösa liksom tillverkare med egna fabriker. Av dessa visade det sig att över 50 erbjuder så kallade power managementprodukter, alltså mer eller mindre avancerade kretsar för att hantera strömförsörjningen i ett system.

Enligt studien har power management vuxit till att idag vara det allra största segmentet när man tittar på analoga standardkretsar. Det står för 22 procent av analogmarknadens omsättning – alltså motsvarande cirka 10 miljarder dollar i år – liksom 38 procent av alla sålda enheter.

Samtidigt hävdar Semico att power management inte bara har vuxit snabbt – och växer snabbt –  utan segmentet har inte heller drabbats av någon betydande prispress på samma sätt som andra produktkategorier.

Som exempel jämför företaget med utvecklingen inom AD- och DA-omvandlare. Mellan år 2001 och 2011 har dataomvandlare haft en genomsnittlig årlig tillväxt på 12 procent när det gäller enheter, men intäkterna har bara vuxit med 3,8 procent under samma period. För power management-kretsarna är motsvarande siffror knappt 15 procent liksom 12 procent, enligt Semico (se grafen nedan).

Genomsnittlig årlig tillväxt för några större analoga produktområden mellan år 2001 och 2011 (källa: Semico Research)
Analys