Skriv ut
Tillsammans med Mälardalens högskola ska tre olika Volvoföretag ta fram en beslutsmodell för hur man på affärsmässiga grunder fattar beslut om utveckling av fordonselektronik.
– För fordonsbranschen är det viktigt att förstå hur de tekniska besluten som fattas i tidiga projektfaser på sikt påverkar företagets affärer, säger Jakob Axelsson som kommer att leda det treåriga projektet.

Jakob Axelsson är adjungerad professor vid Mälardalens högskola men arbetar större delen av tiden på Volvo Personvagnar i Göteborg.

Forskningsprojektet är värt nio miljoner kronor och ingår i Fordonsforskningsprogrammet som är ett samarbete mellan Chalmers, Volvo Personvagnar och Volvo 3P i Göteborg samt Volvo Construction Equipment i Eskilstuna. Finansieringen bekostas till lika delar av den statliga myndigheten Vinnova och de deltagande företagen.

– Vi vill få fram användbara modeller som tar hänsyn till funktionaliteten, prestandakrav, livscykelprocessen, att produkten fungerar i fabriken, att den passar in i mekaniken och så kan det vara så att delar av arkitekturen ärvs från existerande produkter.

Modellen ska fungera för allt från motorstyrningen till underhållningssystemen i fordonen och den ska omfatta både hårdvara och programvara.

– Vi kommer att rekrytera två doktorander och räknar med att köra igång i början på nästa år.