JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 17 november 2019 VECKA 46
Biljätten GM har invigt ett 3000 kvadratmeter stort batterilabb med ett par hundra anställda. Labbet är enligt företaget viktigt för utvecklingen av elhybriden Volt, och satsningen ska inte beröras av det faktum att GM nyss ansökt om konkursskydd.
Trots bankruttstatus och konkursskydd säger GM att satsningen på elhybriden Volt går vidare, och planen är alltjämt att lansera bilen i slutet av nästa år. Volt ska klara sig upp till 60 km på enbart batteridrift och annars använda en konventionell förbränningsmotor. I veckan invigde därför GM sitt utlovade batterilabb (länk) i Michigan.

Här ska företaget sätta samman sina egna batteripaket, och testa dem rigoröst.
Labbet och testerna är en del i GMs strategi att komma ikapp Toyota och andra hybridtillverkare som ligger någon generation eller så före amerikanerna. Enligt GM är batteriernas livslängd i verklig drift en av de stora utmaningarna som industrin ännu inte löst. I labbet, där batteripaketen kan testas under en rad extrema förhållanden som kyla, värme, fukt, sandstormar och vibrationer, hoppas man ta fram batteripaket som håller lika länge som bilen i övrigt.

I labbet ska GM även utveckla elektronik för styrning, laddning, kylning och värmning av batterierna. Litiumjoncellernas prestanda avtar om de utsätts för låga eller höga temperaturer, så en termoanläggning är nödvändigt för optimal drift, enligt GM. Stresstesterna ska på två år kunna simulera tio års drift. Ett hundratal batteripaket har redan tagits fram för testerna.

Själva battericellerna kommer från andra tillverkare, främst koreanska LG Chem. På sikt, om GM överlever, är dock tanken att samarbeta med underleverantörerna kring materialutveckling för cellerna.

Förhoppningen är också att på sikt få ner kostnaden för batteripaketet, som är huvudanledningen till att Volt väntas kosta uppemot 40 000 dollar då den lanseras - omkring dubbelt så mycket som vanliga bilar i samma storleksklass.

- Ny teknik är dyr, så första generationens batteripaket kommer att kosta. Men målet är att få ner priset en hel del för att det här ska bli en lyckad affär för oss på sikt, säger Denise Gray, chef för GMs energilagringssystem, till tidningen Technology Review.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)