JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Sony Ericsson fortsätter tappa andelar
Under andra kvartalet i år minskade antalet sålda mobiltelefoner i världen med 6 procent. Men Sony Ericssons försäljning gick ner med 40 procent. Företaget sålde bara drygt 13,5 miljoner mobiler under andra kvartalet, och marknadsandelen stannade därmed på 4,7 procent.
Totalt i världen såldes 286 miljoner mobiler under andra kvartalet i år, en nedgång med 6 procent från motsvarande kvartal i fjol, visar en färsk rapport från analyshuset Gartner. Men nedgången är mycket ojämnt fördelad. Koreanska Samsung och LG ökade rejält, med 20 respektive 14 procent och LG håller därmed på att etablera sig som en tydlig nummer tre på marknaden.

Nokia tappade 12 procent, medan Motorola snudd på halverade sin försäljning, ner 48 procent.

Sony Ericssons tapp på drygt 40 procent gör att företaget nu är klart minst av de fem stora. Marknadsandelen på 4,7 procent kan jämföras med 7,5 procent motsvarande kvartal i fjol, då man var nästan lika stor som LG. På bara ett år har LG blivit dubbelt så stort på marknaden som Sony Ericsson - under andra kvartalet sålde koreanerna 30,5 miljoner mobiler medan Sony Ericsson som sagt stannade på 13,5 miljoner.

– Sony Ericsson har missat att ta vara på nyckeltrender som qwerty-tangentbord för sms och e-post, internetläsning och navigation, konstaterar Gartner som menar att Sony Ericssons produktportfölj överlag inte är konkurrenskraftig nog.

Ljusare marknad råder för så kallade smartmobiler (smartphones). Försäljningen där ökade med 27 procent under kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol, till totalt 41 miljoner enheter. Var sjunde mobil som säljs idag är alltså en smartmobil.

Trots framgångarna för Apples Iphone konstaterar Gartner att Apple bara ligger på tredje plats i smartmobilligan, med 13 procents marknadsandel. Nokia dominerar även här, med en marknadsandel på 45 procent, medan RIM och dess Blackberry tar andraplatsen, med 19 procents andel. Apple kan dock trösta sig med snabbast tillväxt - i fjol hade företaget bara 3 procents marknadsandel.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)