JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. KTH ska kommersialisera mer
Varje år hamnar över hundra affärsidéer på KTH Innovations bord, men bara en liten andel lotsas vidare mot marknaden. Nu får KTH Innovation drygt 20 miljoner kronor till en starkare organisation som ska fördubbla antalet innovationer som når marknaden.
Förra året lyckades KTH Innovation bara ta 14 av drygt 100 affärsidéer – främst från forskare och studenter – vidare mot en kommersialisering. Bland projekten som lyckats få stöd på sistone finns bland annat en energisnål motor och en varningssensor för isbildning på vägbanor.

Det utfallet är alldeles för dåligt, och många idéer med god potential kommer inte längre än till idéstadiet, anser KTH, som nu fått pengar för att bygga upp ett regionalt nätverk, anställa fler coacher och skapa en ny internorganisation. Det regionala nätverket ska drivas av KTH genom ett så kallat Innovationskontor som ska samarbeta med Stockholms universitet, Mälardalens högskola och Uppsala universitet.

– Vi har bra vind i seglen just nu. Vi kommer att kunna öka både kvaliteten och omfattningen i vårt stöd till forskarna. Jag siktar på att vi ska fördubbla antalet KTH-innovationer som når den kommersiella marknaden, säger Lisa Ericsson, avdelningschef på KTH Innovation.

De nya medlen kommer från utbildningsdepartementet och ska användas för universitetens arbete med innovationer. Det är första gången den svenska staten öronmärker pengar för innovationsutvecklingen på lärosäten.

KTH får för ändamålet ett stöd på totalt 21 miljoner kronor över tre år.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)