Skriv ut
Det kommunikationsnät med optofiber som går längs Sveriges järnvägsnät bör bli en egen myndighet, föreslår en statlig utredare.
Järnvägens fibernät, byggt av Banverket med början på 1980-talet och idag ägt av Trafikverket, bör bli en egen myndighet, ett affärsdrivande verk. Det föreslår idag regeringens särskilda utredare Åke Hedén, i ett betänkande som överlämnats till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd.

Nätet fyller två funktioner - det har stor betydelse för driftsäkerheten i tågtrafiken och Trafikverket säljer därtill kommunikationstjänster i nätet på den öppna marknaden. Utredaren menar att om nätet blir en egen myndighet så skapas mer lika förutsättningar mellan marknadens aktörer, samtidigt som nätet kan användas mer effektivt till fromma för bredbandstillgången i hela Sverige.

Den nya affärsdrivande verket föreslås få direktiv att prioritera järnvägens behov för att inte försämra driftsäkerheten för transporterna där.

Att privatisera nätet står dock inte på agendan. Däremot föreslår utredaren att på sikt samordna alla statens bredbandsnät, som idag ägs av Trafikverket, Teracom och Svenska Kraftnät.

– Genom att sammanföra de olika bredbandsnät som staten äger till en organisation skapas bättre förutsättningar för att aktivt medverka till att förverkliga regeringens bredbandsstrategi, säger Åke Hedén i ett pressmeddelande.

Trafikverkets fibernät ligger i anslutning till banvallarna och omfattar omkring 12 000 km optokabel med singelmodfiber. Nätet går från Ystad till Riksgränsen och har en ringstruktur med redundans som gör att det alltid finns två skilda förbindelser till varje ort. Nätet förser de flesta nordiska telekomoperatörer med stamnätskapacitet.