JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Vad vill Microsoft med Skype?
Microsofts köp av Skype för hisnande 8,5 miljarder dollar är givetvis ett fantastiskt kvitto på firma Zennström & Friis innovativitet och affärsmannaskap. Men i ett längre perspektiv alstrar köpet fler frågor än det besvarar.
Med Skype i huset kan Microsoft förse så skilda produkter som epostprogrammet Outlook, spelkonsolen Xbox, dess visiontillbehör Kinect och mobiloperativsystemet Windows Phone med röst- och videosamtalsteknik. Och i framtiden ska det mesta från Microsoft kunna Skypea, om man får tro vd Steve Ballmer.

– Tillsammans ska vi skapa framtidens realtidskommunikation så att människor enkelt ska kunna hålla kontakten med familj, vänner, kunder och kollegor över hela världen, säger han i ett uttalande.

Han lovar också att fortsätta investera i tekniken och att även stödja Skype i produkter utanför Microsoftvärlden.

– Skype är en fenomenal tjänst som älskas av miljoner människor världen runt, konstaterar Ballmer.

I ryktesfloran inför affären nämndes både Facebook och Google som presumtiva köpare. Men det blev alltså Microsoft som lade beslag på det hajpade bolaget med svenska rötter, och svensk media pekar förstås ut att medgrundaren Niklas Zennström blir omkring 3 miljarder kronor rikare på affären.

Många frågor är dock alltjämt obesvarade. Den första är vad Microsoft egentligen vill med Skype. Att inkludera realtidskommunikation med ljud och bild i Xbox-spel torde inte vara någon större match för Microsofts egna ingenjörer – att göra det med Skype blir tekniskt bara marginellt enklare. Förvisso ansluter man sig till något som kan kallas standard för "voice over IP", vilket kanske ökar troheten hos vissa konsumenter, men frågan är om det är värt 8,5 miljarder dollar.

Att inkludera Skype i mobiloperativsystemet Windows Mobile är tekniskt säkert inget större problem, däremot ett politiskt dilemma. Många operatörer torde tveka inför att anamma mobiler med Skype – det drar ju undan en stor del av intäkterna från röstsamtalen. Och att irritera operatörerna är knappast vad Microsoft vill i ett läge då företaget tillsammans med Nokia tänkt sig en helt ny offensiv strategi på mobilområdet.

Skypes egen affärsverksamhet kan knappast vara särskilt intressant för Microsoft. Förvisso har Skype lyckats öka omfattningen av sin verksamhet på sistone, ifjol förmedlade bolaget 200 miljarder minuter röst- och videokommunikation, och företaget säger sig ha 170 miljoner anslutna användare. Men några stora intäkter har man inte – det företagets kunder älskar mest är ju att tjänsterna i så stor utsträckning är gratis. Hur affärsmodellen ska utvecklas under Microsofts vingar är ytterligare en obesvarad fråga.

Skype verkar få viss frihet hos sin nya ägare. Planen, enligt ett pressmeddelande, är att fortsätta som en division inom Microsoft, under ledning av nuvarande vd Tony Bates som framöver ska rapportera direkt till Steve Ballmer.

En viktig fråga är också hur affären påverkar telekombranschen. Röst och video över IP är ju något som de stora telekomtillverkarna och teleoperatörerna helst vill se som standardiserade tjänster, inte något som kommer från något fristående bolag. Skypes framgångar har säkerligen gett huvudbry i många telebolags styrelserum, men de offensiva motdragen har låtit vänta på sig. Med Microsoft som ägare får telekomvärlden en motpart som förvisso är mer muskelstark, men också tydligare att ha att göra med.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)