JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Jetprinting och Kina – två heta spår för Mydata
Productronica: Efter dippen 2008 har det vänt upp ordentligt för ytmonteringsspecialisten Mydata och trenden ser fortsatt positiv ut, förklarar Robert Göthner, som är chef för verksamheten.
– Vi ser ingen avmattning än trots den makroekonomiska turbulensen. Vi räknar med samma tillväxt i år som 2010 vilket är ett otroligt bra resultat.

De officiella siffrorna till och med tredje kvartalet visar att Mydata ökat omsättningen med 39 procent jämfört med 2010.

– Förr eller senare blir det såklart en avmattning men så länge banksystemet fungerar blir det inte samma smäll som 2008.

Och att marknaden i Kina för högvolymmaskiner saktat in är heller inget som påverkar företaget vars produkter siktar på låg- och mellanvolymkunder. Den kinesiska marknaden är trots det en intressant och växande marknad för Mydata även om det än så länge handlar om små summor.

– Vi satte fart på verksamheten i Kina efter krisen, idag har vi runt 20 personer på kontoret i Shanghai.

Robert Göthner ser två huvudsegment för Mydata på den kinesiska marknaden. Det är regeringskontrollerade företag inom försvars-, rymd- och flygindustrin med avancerade kort och korta serier. Den kinesiska staten satsar enorma summor på området och den mesta av elektroniken tillverkas i landet.

Det andra området är kinesiska OEM-företag, det vill säger företag som utvecklar och tillverkar elektronikprodukter för bland annat den kinesiska fordonsindustrin. Där möter Mydata andra stora spelare som Siplace och Universal.

– Vi dubblar omsättningen i Kina i år. Visst, det är från en låg nivå, men det visar att satsningen börjar ge effekt.

Robert Göthner kan också glädja sig åt att jettryckaren MY500 säljer bra.

– Vi har närmare 200 maskiner som står och går ute hos kunder och vi har skattat att vi tar 15 procent av den Europeiska screentryckarmarknaden i år, så det börjar bli substantiellt.

Exakt hur mycket pengar det handlar om har företaget inte berättat men det finns tre huvudtyper av kunder.

– Militärkunder och andra high-endkunder med små volymer och dyra kort vill ha flexibiliteten och kvaliteten som MY500 ger. För dem är priset en mindre viktig faktor.

Den klassiska kontraktstillverkaren ser fördelarna med flexibiliteten men vill först jämföra hur MY500 står sig ekonomiskt med den befintliga screentryckaren.

Den tredje typen är kunder säljer Mydata hela linor till.

– Det är inte sällan OEM-tillverkare som plockar hem elektronikproduktionen för att få bättre kontroll och för att spara pengar.

Men även volymtillverkare i mobilbranschen sneglar på tekniken. Då handlar det inte om att byta ut screentryckaren, som alltid har en överlägsen cykeltid, utan om att lösa uppgifter som screentryckaren inte klarar av. Som att lägga lodpasta i urgröpningar i mönsterkortet eller på sladdriga flexkort.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)