Skriv ut
Lokal produktion är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta utveckla konkurrenskraftig elektronik i Sverige. Men alltför få vill arbeta med elektroniktillverkning, få forskar på området, och branschen är för dålig på att marknadsföra sig. Det var några av slutsatserna på paneldebatten på SEE-mässan i Kista.
Panelens fyra industrirepresentanter var rörande eniga om att nyckeln till framgång ligger i ett tätt samarbete mellan de företag som utvecklar elektroniken och de företag som sedan tillverkar den.

- Särar man på funktionerna inför man problem, säger Bo Wass som är vd på Autoliv Electronics.

Företaget har 25 procent av sin elektroniktillverkning i Sverige trots att det finns länder där lönerna är betydligt lägre. Orsaken till att den ändå finns i Sverige är att en stor del av utvecklingen också finns här.

Mikael Joki på kontraktstillverkaren Eskilstuna Elektronikpartner håller med.

- Runt 70 procent av kostnaden ligger i komponenterna, arbetet utgör bara 10 till 15 procent och där går det att rationalisera om man gör smarta lösningar i produktutvecklingen.

Panelen upplever kompetensförsörjningen som ett problem. Det gäller hela spannet från maskinoperatörer till manuell montering.

- Vi säger att vi vill ha kvar produktionen men vem vill arbeta med den? Ungdomarna vill utbilda sig till andra saker, säger Gerd Levin Nygren som är vd på kontrakstillverkaren Hanza Electronics.

- Vi har ett stort ansvar att tala om att industrin är viktig, att göra reklam för oss, säger Anders Felling som är vd på Westermo Data.

Bo Wass på Autoliv efterlyste ett kunskapscentrum för elektronikproduktion som kan bidra med både forskning och utbildning.

- Vi tillverkar två miljoner enheter per år i Sverige och avser att växa. Vi har en vision om nollfel men det är inget som kommer av sig självt, det behövs både personal och infrastruktur och där kan staten bidra.

Statens representanter kunde inte lova några riktade satsningar.

- Det tar tid att vända en skuta så jag vill rikta en uppmaning till branschen att inte isolera sig utan att hjälpa till att skapa en positiv syn på branschen, säger Håkan Ekengren som är statssekreterare på näringsdepartementet.