JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Det ska bli enklare att byta operatör
Korta den maximala bindningstiden, begränsa uppsägningstidens längd och inför automatisk upplåsning av SIM-kort. Det är tre förslag från Post- och telestyrelsen som ska göra det enklare att byta abonnemang för mobiltelefoni, bredband och tv.
– Bra mobiltelefoni och bra fasta och mobila bredband ger oss som enskilda medborgare fantastiska möjligheter att förenkla vår vardag och leva ett bättre liv. Samtidigt går utvecklingen på dessa områden snabbt framåt och ny teknik och nya möjligheter utvecklas ständigt. I den verkligheten måste vi som konsumenter ha starka verktyg för att kunna välja de leverantörer vi vill ha. Det ska vara enkelt att vara mobil- och bredbandskonsument i Sverige, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt i ett pressmeddelande.

Post- och telestyrelsen (PTS) har på uppdrag av regeringen utrett vilka regeländringar som behövs för att det ska bli enklare att byta abonnemang för mobiltelefoni, bredband och tv.

Nästa steg blir nu att ta redan på vilka konsekvenserna blir om reglerna för bindningstider och uppsägningstider ändrades. Hur det skulle påverka den enskildes valmöjligheter, konkurrensen på marknaden, vilket mervärde ändringarna skulle innebära för konsumenterna, men också hur regeländringarna skulle kunna påverka investeringarna på marknaden?

– I dagsläget saknas det en helhetsbild över hur ändrade regler skulle påverka konsumentmarknaden. Det ska den nya utredningen undersöka nu, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)