Skriv ut
I bilar används exempelvis termoelektriska material på avgassystem och bromsar för att fånga upp spillvärmen och omvandla den till elektricitet. Nu har forskare vi KTH lyckats förbättra verkningsgraden hos termoelektriska material med hela 300 procent.
– Mellan 20 till 30 procent mindre energiförbrukning i elbilar och 10 procent lägre bränsleåtgång i vanliga bilar går att uppnå med vår forskning, säger Mamoun Muhammed, professor emeritus i materialkemi vid KTH, i ett pressmeddelande.

Forskningen inom termoelektriska material började på KTH redan 1990 och idag jobbar KTH-forskarna med Seat, Volkswagen och Siemens. I den forskningen är siktet självklart inställt på fordon. Nyligen fick gruppen 16 miljoner kronor fördelat över 3 år från SSF (Stiftelsen för Strategisk forskning) för att kommersialisera forskningen.

– Idag är forskningen på KTH inom termoelektriskt material ledande i Europa, säger Mamoun Muhammed, som tror att tekniken är på plats i bilarna inom fem år.

För att sänka energi- och bränsleförbrukning i bilar kan exempelvis termoelektriska material användas på avgassystem och bromsar för att omvandla spillvärmen elektricitet. I bilar med  förbränningsmotorer skulle dessutom all elektronisk utrustning kunna drivs av termoelektroniken istället för av motorn. Termoelektriskt material kan i framtiden även komma att ersätta luftkonditioneringen i bilar.

– Om 33 procent av alla japanska bilar skulle använda tekniken skulle Japans oljekonsumtion sänkas med 4 miljoner fat per år. Det innebär också en reducering med upp till 40 procent av koldioxidutsläppet från bilarna, säger Mamoun Muhammed.

I Kanada har man redan idag monterat termoelektriska material på bromsarna på tunnelbanetåg, vilket minskat energiförbrukningen med 3 procent.