Skriv ut
Sex miljoner kronor får Sics från Vinnova för sitt nybildade forskningscentrum Consumer Oriented Internet of Things.
Bilar bloggar om trafikstockning, telefoner twittrar om eluttag, glasskiosker mejlar reklam till passerande teddybjörnar – så kan det komma att se ut på framtidens Internet, där produkter kommer att börja kommunicera med varandra och med människor.

Teknikområdet kallas Internet of Things, IoT, och det svenska forskningsinstitutet Sics har upptäckt att det sitter på flera bra pusselbitar för att bygga upp det.

Institutets forskning om strömsnåla nätverkande sensorer och ställdon är direkt användbar. Sics har också kompetens inom dataanalys och -lagring som kan användas för att organisera den information apparaterna levererar. Och så finns  kompetens kring den mänskliga änden av kommunikationen – om interaktiva gränssnitt, visualisering, datasäkerhet och integritet.

Sics beskriver IoT som ”smarta telefoner tagna ett stort steg längre”. Institutet tror att konsumenttillämpningar inom exempelvis underhållning och livsstil kommer att vara en stark drivkraft för IoT, och därför är det vad institutets IoT-center  fokuserar på.

– Nöje kan göra väldigt mycket nytta, både för livsglädjen och för BNP, säger Kia Höök, som leder centrumet.

– Några av Sveriges mest framgångsrika branscher är inriktade på nöje: Musikbranschen, spelbranschen och modebranschen för att nämna några. Och de stora pengarna inom telekom kommer ju från lusten att umgås.

– Vi vill göra tjänster som människor vill ha och som gör deras liv bättre. Tjänster som berikar deras liv och gör dem mer sociala, kreativa, lekfulla och friska. Det tycker vi är nyttigt.

Centrumet har tre demonstratorer. En är den automatiska skidtränare som Sics testat med svenska skidlandslaget. Sensorer registrerar kroppens rörelsemönster och rapporterar via smarttelefon. Data analyseras för att visa åkaren samband mellan terräng, åkteknik, trötthet och åkekonomi. Senare versioner skulle kunna ge taktisk återkoppling i realtid. En annan möjlighet är att dela informationen med tevetittare i direktsändning.

Den andra demonstratorn är en livsrytmsapp som publicerar personliga biosensordata, ungefär som vi idag facebookar vilket humör vi är på. Den tredje appen låter sommarstugan twittra för ägaren hur det ser ut vid stugan idag.

En viktig idé med centrumet är att skapa möjlighet för företag i olika delar av värdekedjan att hitta varandra.

– Det bubblar av idéer i startup-världen som kan ge inspiration till de stora, etablerade företagen samtidigt som det ger småbolagen en chans att nå en större marknad, skriver Sics i en pressrelease.

Centrumet arrangerade en Internet of Things-dag i februari som fick drygt 500 besökare.