Skriv ut

Kinesisk miljardär tar över Fisker

I fredags blev Kinas största bilkomponentföretag Wanxiang formellt ägare till det amerikanska elbilsföretaget Fisker Automotive. Wanxiangs grundare är den 69-årige kinesiske entreprenören Lu Guanqiu.
Lu Guanqius liv är en typisk entreprenörssaga. Han hoppade av skolan som tonåring, tog jobb som smedhalva, började arbeta på egen hand med att tillverka mindre jordbruksmaskiner och lyckades få verksamheten att växa.

I dag är Wanxiang Kinas största, och ett av världens största, bilkomponentföretag med dotterbolag över hela världen, inklusive USA.

Lu Guanqiu själv är mångmiljardär, ofta porträtterad i amerikanska tidningen Forbes som regelbundet listar världens rikaste personer. Han är också professor i entreprenörskap vid anrika Zhejiang-universitet i Hangzhou, där Wanziang har sitt huvudkontor, och hedersdoktor vid Hong Kong Polytechnic University.

Det amerikanska elbilföretaget Fisker Automotive, känt för sin supersnabba och starka pluginhybrid Fisker Karma med två elmotorer på vardera 150 kW, sattes i konkurs i november förra året.

Wanxiangs amerikanska dotterbolag lade ett bud på 149,2 miljoner dollar, motsvarande närmare 1 miljard svenska kronor, och det räckte för att vinna budstriden som avgjordes för knappt en månad sedan.

Ett år tidigare hade Wanxiang tagit över den krisdrabbade amerikanska batterifabriken A123 Systems Inc – det företag som levererat batterier till Fisker Automotive.

Både A123 och Fisker har fått statligt stöd till sina satsningar på renenergi och utsläppssnåla fordon.