Skriv ut

Växer med kraft till andra

Powerbox är en erfaren kraftspecialist som vässat rejält på sin image under de senaste två åren. Förändringen tog fart när riskkapitalbolaget Alder klev in som ny huvudägare och tillsatte en ny ledning. Sedan dess har strategin varit att effektivisera och välja bort. Och om fem år ska omsättningen ha tripplats till närmare en miljard kronor.
För ett och ett halvt år sedan tog Martin Sjöstrand plats i vd-stolen på Powerbox. Han kom närmast från Ericsson, och tog sig en rejäl funderare innan sitt beslut.

 
 Martin Sjöstrand
– Jag brukar skoja och säga att det jag såg var ett 40 år gammalt startupföretag. Det fanns en otrolig entreprenörsanda, men också mycket potential att göra saker mer effektivt, säger Martin Sjöstrand.

Bland det första som skedde efter ägarrockaden vara att slå ihop de två systerföretagen, Powerbox som utvecklade kraftlösningar och Craftec som hanterade distributionen, i ett företag – dagens Powerbox.

Några problem att förena de två världarna ser inte den nya ledningen. Uppgiften är att leverera den bästa kraftlösningen. Då spelar det ingen roll om det blir en standardlösning, skräddarsytt eller något däremellan.

För att klara det krävs som tidigare ett starkt standardsortiment av egna och tredjepartsprodukter, liksom kompetens att kundanpassa. Det kan vara att ta fram en helt ny lösning från mönsterkortsnivå, till en uppsjö nivåer av anpassning. Ibland handlar det bara om att modifiera standardsortimentet, exempelvis byta ut en kabel.

– Samtidigt har vi skalat bort en stor del av det gamla standardsortimentet. Vi har tagit bort leverantörer som överlappar med vårt eget sortiment och de med väldigt låg omsättning.

HISTORIK År 1974 grundade Gnestabon Karl Fredmark kraftspecialisten Powerbox. Sommaren 2013 gick det svenska riskkapitalbolaget Alder in som ny huvudägare i Powerbox International, då uppdelat i Powerbox och Craftec.
Idag har Powerbox 100 anställda, varav 40 i Sverige. Sedan ägarbytet har företaget centraliserat stora delar av sin verksamhet till huvudkontoret i Gnesta. Här sitter alla anställda i Sverige, däribland företags- och produktledning samt konstruktion. Det europeiska lagret –  egenutvecklat och annat – liksom skötseln av logistikflödet har också samlats hit. Powerbox har 14 säljkontor i världen, främst Europa men också USA och Kina, med uppgift att identifiera  och stödja kunder. År 2014 hade Powerbox en omsättning på drygt 320 miljoner kronor.

Under de senaste åren har fyra segment utkristalliserats där företaget ska vara verksamt. Det är transportlösningar, medicinska produkter, industri och försvar. Alla fyra ofta med utmaningar i form av exempelvis EMC-restriktioner och andra typer av miljökrav.

– I själva verket väljer vi idag medvetet bort 83 procent av vår adresserbara marknad. Det är ingen idé att exempelvis försöka kämpa för att slå sig in på IT eller telekom.

I strategin ingår också att minska kundskaran. Tidigare hade företaget cirka 2 000 aktiva kunder. Idag ligger antalet närmare 1 500, men siktet är ställt på knappa 1 000.

Fokus ligger därför på att attrahera större kunder, gärna multinationella företag, som kan leda till många projekt inom de utvalda segmenten.

– Vi vill jobba med projekt där det handlar om 100 till 100 000 enheter per år, med lite töjning åt båda håll. Är det färre är det ingen ekonomi för oss, är det fler så kommer kunderna inte till oss.

En stor del av standardsortimentet som Powerbox utvecklar är för medicinska tillämpningar, vilket är smart eftersom dessa produkter kan återanvändas inom industrin som vanligen följer en mindre strikt standard.

I Gnesta har företaget sin konstruktionsavdelning. Här utvecklar man nya kraftaggregat och kundanpassar. Likaså sker all inspektion samt test här. Däremot lägger företaget ut tillverkningen på externa partners med egna fabriker.

För att vidga sin konstruktionskapacitet har Powerbox även ingått partnerskap med en handfull små teknikintensiva företag som på uppdrag hanterar delar av utvecklingen – allt från elektronik, till mekanik och tillverkning.

Tidigare stod distribution för lejonparten av försäljningen. Idag står kundanpassat för cirka halva försäljningen, men framåt ska den delen öka till 2/3.

 
 Patrick Le Fèvre
– Vi är inom segment som växer snabbare än marknaden, som medicin och transport. Ta exempelvis tunnelbanan i Stockholm. Den ska uppgraderas med lokaliseringssystem på tågen. För detta har vi speciellt utvecklade produkter, säger Patrick Le Fèvre, marknadschef på företaget.

Powerbox är även med som en av tre underleverantörer till Europas för tillfället största infrastrukturprojekt där British Rail ska renovera hela sin stambana.

– Inom tåg är det mycket infrastrukturinvesteringar just nu, men vi har också produkter som är med på själva tåget, säger Patrick Le Fèvre.

Han har just börjat på företaget efter 25 år i kraftelektronikbranschen, närmast som marknadsansvarig på Ericsson Power Modules. Han kan branschen på sina fem fingrar och ser stor potential i Powerbox.

– Även industriautomation växer starkt och inom försvarsindustrin investerar Europa just nu inte så mycket i ny utrustning, men mycket uppgraderas till högre effektivitet där de mekaniska begränsningarna är oförändrade. Det är utmanande, säger han och fortsätter:

– Inom telekomindustrin har man hela tiden samma förutsättningar när det exempelvis gäller typ av ventilation. Här varierar alltid utmaningarna.

 
EXM150/225 är en produktfamilj som utvecklats i nära samarbete med slutanvändare, dvs vårdpersonal och patienter, men också exempelvis städpersonal. Här har utmaningen varit att ta fram en robust produkt med säker kabel-anslutning, utan skarpa kanter som utgör ett hinder för rullstolar, sängar med hjul och städredskap, eller fara för patienter som ramlar. Detta har parats med smart effekt-hantering och en mekanisk konstruktion som gör att kraftenheten kan fästas med hjälp av magneter, dubbelsidig tejp eller hållare.
Men strävan efter att arbeta med större kunder, med utmanande tillämpningar som kräver skräddarsydda lösningar gör också att delar av den tidigare säljkåren inte längre passar in.

– Det är skillnad på att sälja distributörsprodukter och lösningar. Nu måste vi sälja på värden för kund och inte på pris, så vi har bytt ut cirka 25 procent av alla säljare i företaget, förklarar Martin Sjöstrand.

För att stötta säljarna på lokalkontoren utspridda i världen har företaget också lagt grunden till en ny funktion, så kallad application excellens. Det handlar om individer som har branschkompetens inom något av de fyra segmenten som Powerbox är specialiserat på. Syftet är att bättre förstå kundens utmaningar.

Idag är företagets största marknader USA, England och Norge, men även Sverige är stort om man tittar på var försäljningen är gjord.

– Störst ambitioner att växa har vi i USA, Tyskland, Frankrike och UK. Med tanke på de investeringar som dessa länder gör just nu så tycker jag att vi är underrepresterade där. Sen vill vi även växa i Sverige, Danmark och i andra länder.

Och tilläxtmålet är verkligt ambitiöst.

– Vi har en slogan som vi kallar 3-by-5, alltså en tillväxttakt på 3 gånger på 5 år. 2013 hade vi en omsättning på cirka 300 miljoner kronor, så om fem år ska vi närma oss en miljard. Att nå det målet vore häftigt.