JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Teslas Autopilot ökar säkerheten

Amerikanska trafikmyndigheten NHTSA hittar inget att anmärka på vad gäller säkerheten i Teslas självkörningsfunktioner. Statistik visar tvärtom att krockfrekvensen minskar med 40 procent när funktionen Autosteer installeras i en Tesla.

NHTSA har genomfört en granskning av Tesla med anledning av dödsolyckan i Florida i somras då en Teslabil kolliderade med en långtradare som blockerade motsatt körfält.

Det finns inga fel i konstruktionen av Teslas självkörningsfunktioner, efter vad NHTSA kunnat upptäcka, och det finns heller ingen statistik som tyder på funktionerna inte fungerar som avsett.

NHTSA betonar att det är förarens ansvar att läsa manualen för att förstå begränsningarna i bilens funktioner.  Tesla utlovar ingen funktion som undviker kollision med korsande fordon, och enligt NHTSA har Tesla varit tillräckligt tydlig med detta i sin information till föraren i både manual och användargränssnitt.

Varje gång Autopilot aktiveras får Tesla-föraren detta meddelande

Efter kraschen har Tesla blivit ännu mer påträngande i interaktionen med förare som inte följer anvisningarna – Autopilot kan stängas av för resten av resan.

Teslas bilar erbjuder självkörningsfunktioner upp till nivå två, vilket betyder att föraren alltid måste vara beredd att ta över styrningen med kort varsel. 

Mannen som dog i Florida tycks enligt NHTSA ha haft sin uppmärksamhet riktad åt ett annat håll under åtminstone de sju sekunder före kraschen då långtradaren enligt NHTSA:s rekonstruktion borde ha varit synlig. Dessutom hade föraren två minuter innan kraschen programmerat Teslan att köra i 119 km/h där den aktuella hastighetsgränsen var 105 km/h.

NHTSA noterar att Tesla som sig bör tycks ha utvärderat de risker som var förknippade med missbruk av funktionerna eller av ofrivillig oförmåga att använda dem korrekt.

Dock anser NHTSA det kan vara en bra idé om Tesla funderar ytterligare ett varv på de risker som felaktigt handhavande medför, och påpekar det räknas som ett konstruktionsfel att inte skydda föraren då den bryter mot anvisningarna, givet att det felaktiga handhavandet går att förutse. 

Att föraren ibland kommer att vara distraherad under sju sekunder medan bilen styr, är exempelvis fastslaget och därmed förutsebart.

Många tror att Adas och självkörning kommer att höja trafiksäkerheten, men det finns ont om rapporter grundade på hårda data på hur det faktiskt förhåller sig.

I sin rapport kan NHTSA ge nya spännande bidrag till den kunskapen genom att myndigheten fått tillång till samtliga Teslabilarnas loggrar och därmed kunnat analysera dem statistiskt.

Ett faktum som NTHSA hittar i loggrarna är att frekvensen av utlösta krockkuddar per körd mil minskar med 40 procent när funktionen Autosteer installeras, vilket alltså tyder på att Autosteer sänker krockrisken.

Notera ”installeras” och inte ”aktiveras”. Det NHTSA jämför är alltså krockfrekvensen före och efter att funktionen installeras i fordonet vid exempelvis en programuppdatering. En tredjedel av bilarna med Autosteer saknade Autosteer vid köpet och kunde därmed bidra till denna statistik.

NTHSA har också försökt undersöka riskerna med det som kallas mode confusion – när det är oklart för föraren om det är den eller bilen som har kontrollen. Det kan till exempel hända att föraren omedvetet signalerar till bilen att föraren tar över kontrollen. 

Det hittades inga mönster i data som tydde på något konstruktionsfel i Teslas bilar som skapade risker vid mode confusion och NHTSA konstaterar att Tesla sedan kraschen uppdaterat programvaran för att ytterligare minska risken för mode confusion.

Läs NTHSA:s rapport här (länk).

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)