Skriv ut

Kina blir först att sätta en självkörande lastbil på vägarna om planerna håller för FAW Jiefang, Kinas största lastbilstillverkare.

Kalenderbitare som håller koll på racet om vem som kommer att bli först att sätta självkörande bilar på vägen, kan härmed göra en liten notering att ett kinesiskt företag kan bli nummer ett inom kategorin lastbilar.

FAW Jiefang har testat en självkörande lastbil vid sitt utvecklingscentrum i Changchun, Jilin. Bilen klarade alla prov, inklusive att upptäcka hinder, sakta ner, köra runt hindren och öka hastigheten igen. Dessutom demonstrerade lastbilen att den kunde hantera trafikljus, automatisk farthållning, fjärrstyrning och omkörningar.

Företaget uppger att det tänker kommersialisera lastbilen redan nästa år, 2018. Dessutom har FAW och dess partners byggt upp ett litet ekosystem för den som själv vill utveckla, tillverka, sälja och serva självkörande lastbilar.

Kina håller på att ta fram en testsvit för certifiering av självkörande och uppkopplade fordon. Enligt planerna ska det innehålla 100 tester innan året är slut.  

Det första testcentret öppnades i Shanghai i somras. Där bedrivs även forskning och utveckling, standardisering och utveckling av reglering. På området finns 100 kvadratkilometer testyta.

Tester kommer också att utföras i Shanghaiförorten Jiading och på Tongjiuniversitetet. År 2025 kommer all trafik i en stad nära Shanghai i Kina att bara bestå av självkörande fordon, enligt planerna.

Vad gäller självkörande bilar pratar de flesta tillverkare om år 2020 eller 2021 som premiäråret. Den stora undantaget är Tesla som tror sig kunna demonstrera självkörning på SAE-nivå 5 i sin befintliga fordonsflotta redan innan detta år är slut.

Nivå 5 innebär att bilen sköter sig helt på egen hand från start till mål. Tesla hoppas kunna demonstrera en resa från ett garage i Los Angeles till centrala New York, inklusive självtankning.


BILD: sohu.com