JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Volvo och Audi blir de första användarna av en ny Androidversion för infotainment. Systemet ska finnas i bilar om två år.

Det som Google bjudit på i förarkupén hittills är ett gränssnitt kallat ”Android Auto” som låter förarens mobil använda bilens skärm som extraskärm och koppla ihop sig med bilens infotainmentsystem.

Nu kommer Audi och Volvo istället att installera vad som i princip utgör kompletta Androidtelefoner i instrumentbrädan. 

Android kommer att kontrollera musikanläggning, navigation, luftkonditionering, med mera. Googles röstassistent kommer att användas för att till exempel att hitta närmaste bensinstation med Google Maps.

Största fördelen med Android blir enligt Volvo att bilen får tillgång till ett bättre utbud av appar.  ”Android Automotive” demonstrerades redan på Googles I/O-konferens i fjol.

För Google är instrumentbrädan en viktig nisch. Motivet för Google att börja utveckla självkörande bilar en gång i tiden, var att ge föraren mer tid till att surfa och därmed att se Googles annonser.

Under Googles stora utvecklarkonferens Google I/O, som börjar i morgon, kommer Google att berätta mer om den nya Androidversionen. 

Volvos eget infotainmentsystem Sensus har bara några år på nacken, påpekar tidningen Mest Motor och finns bara i ett fåtal modeller.  Sensus har fått kritik för att det ersätter fysiska knappar med virtuella menyer som tvingar föraren att titta bort från vägen.

Det är först om två år som nya Volvomodeller kommer att bli utrustade med Android. Men redan idag tar Google och Volvo ett steg mot tätare integration genom att den senaste uppdateringen av nämnda Sensus installerar stöd för Googles program Local Sarch för platsbaserade tjänster. 

Satsningen kan bli ett bakslag för Apple vars Iphone idag kan kopplas samman med Volvos bildatorer. 

Ett känt problem med att bygga in en dator i bilen är att den snabbt riskerar att bli föråldrad. Honda, Hyundai, med flera, har redan Androiddatorer i instrumentbrädan, som de tagit fram på eget initiativ. Honda använder Android Jelly Bean från 2012 och Hyundai Gingerbread från 2010.

MER LÄSNING:
 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)