JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Skillnaden mellan självkörning och förarassistans måste bli tydligare, anser brittiska försäkringsbolag och pekar i en rapport på flera problem i den gråzon av självkörning som kallas SAE 3.

SAE 3-körning innebär att bilen kör sig själv oövervakad, och att föraren kan ägna sig åt annat under tiden. Å andra sidan måste föraren alltid av vara beredd att återta kontrollen med kort varsel.

Ingen bil klarar ännu av SAE 3-körning, men tillverkare har deklarerat att funktioner är på väg. Exempelvis kommer Audi A8 att kunna göra oövervakad självkörning i bilköer.

Rapporten kommer från organisationen Adig (Automated Driving Insurance Group) som bildades i januari 2016 av elva brittiska försäkringsbolag för att ta ett gemensamt grepp kring de omvälvningar som självkörning väntas leda till vad gäller exempelvis premier, lagar och ansvar.

Rapporten beskriver SAE 3 som en problematisk gråzon mellan SAE 2, där föraren har det fulla ansvaret för fordonets framfart, och SAE 4, där bilen har det fulla ansvaret.

Vid SAE 4-körning behöver bilen ingen reservförare när den väl tagit över ratten, utan kan på egen hand reda ut alla tänkbara trafiksituationer som kan uppstå, i sista hand genom att avbryta resan och parkera bilen.

Om myndigheterna överhuvudtaget ska tillåta SAE 3-körning vill organisationen Adig att det ska krävas så mycket extra redundans i lösningen att den i praktiken närmar sig SAE 4.

I marknadsföringen måste risken för missförstånd av vad bilen klarar av, minimeras. Bilförare är redan ofta förvillade när det gäller vad dagens SAE 2-självkörning klarar av. Snart kommer självkörning på olika nivåer att erbjudas parallellt vilket ytterligare kommer att späda på förvirringen.

Försäkringsbolagen föreslår att ingenting på nivåer under SAE 4 ska få kallas för ”automatiserade” funktioner. Istället ska ordet ”assisterad” användas.

Rapporten varnar för att det kan bli svårt att teckna försäkring för bilar med SAE 3-funktion. De väntas visserligen komma att vara säkrare än standardbilar, men det beror på att funktionen typiskt finns i bilar som även har andra säkerhetssystem.

Vad gäller SAE 3-körning på motorvägar ser rapporten  till och med en risk att det kan öka risken för vissa typer av extra kostsamma olyckor.

Om det sker en olycka anser försäkringsbolagen att bilarna ska vara konstruerade  så att det entydigt går att elektroniskt läsa av  huruvida ansvaret för olyckan ligger på föraren eller bilen.

Rapporten har titeln ”Regulating automated driving, the UK insures view” och innehåller även detaljerade förslag om reglering för olika självkörningsfunktioner.

Storbritannien är just nu i i färd med att ta fram ny reglering kring elektriska och automatiserade fordon.

Adig är långtifrån först med att uppmärksamma det problematiska med SAE 3. Volvo deklarerade tidigt att det avstår från SAE 3 och konkurrenter har sedan dess backat från preliminära planer på SAE 3-funktioner.

SAE-nivåerna är definerade av amerikanska organisationen SAE (Society of Automotive Engineers) och anger hur köruppgifterna – att styra, övervaka och att vara reservförare – är fördelade mellan bil och förare, från SAE 0 där det inte finns någon automatik alls till SAE 5 där bilen kan köra helt på egen hand överallt.

MER LÄSNING:
 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)