Skriv ut

Ytterligare ett av lidar-uppstartföretagen har blivit uppköpt – Strobe i Pasadena. Köparen är General Motors dotterbolag Cruise automation.

Laserradar (lidar) kommer att vara det huvudsakliga navigationsverktyget för självkörande fordon. Det är i alla fall vad de flesta tror. Undantaget är Elon Musk som tror man klarar sig med kameror.

Han snackar bara skit, sade Scott Miller, en av GM:s självkörningschefer, i förra veckan.

Därefter köpte hans arbetsgivare Strobe, för en summa som ännu inte angetts, inklusive elva anställda.

Idag kostar lidar tiotusentals dollar, men priset kommer att sjunka till en bråkdel med ny teknik utan rörliga delar, med matematik på högre nivå i signalanalysen, med integrering och med volymproduktion.

Enligt Cruises vd Kyle Vogt kan Strobes lidar kapa 99 procent av dagens tillverkningskostnad på lidar.

– Uppfattningen att lidar är för dyrt eller exotiskt för kommersiella produkter är härmed historia.

Strobes lidar ska rymmas i en hand och ska huvudsakligen vara implementerad i ett enda sensorchip. Den mäter inte bara avståndet till lidarekot, utan också dess hastighet.

Cruise blir inte bara ägare, utan ska även utrusta sina egna testbilar i San Francisco med Strobes lidar.

Strobe grundades 2014 av Julie Schoenfeld och Lute Maleki, som då jobbade på Nasa Jet Propulsion Laboratory.

ABI Research tror den årliga lidarmarknaden är värd 13 miljarder USD år 2027.