JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Ericsson har fått sin första patentlicenskund för IoT-till-fordon-via-mobilnätet. Och inte bara Ericsson förresten, utan även Qualcomm, ZTE, Sharp, Panasonic, och så vidare – alla de som är medlemmar i patentpoolen Avanci har tecknat licens med BMW Group.

Om Avanci skulle få fler medlemmar i framtiden, har BMW tryggat sin licens även med dessa. Dessutom till samma kostnad. Oavsett hur många ytterligare patent som läggs i Avanci fortsätter nämligen priset att vara en konstant.

Exakt vilken denna konstant är, har Avanci lovat att avslöja. Men inte idag. Idag är det meningen att vi ska skåla för att Avanci har fått sin första kund. Genom att sätta en enda signatur under ett enda kontrakt, har BMW klarat upp sina IPR-skyldigheter mot elva företag – och snart ännu fler – i alla fall vad gäller teknik för IoT över mobilnät i fordon.

Avanci innehåller patent på 2G, 3G och 4G, och planerar att addera kommande trådlösa standarder. BMW:s licens gäller trippelkombinationen IoT, bilar och mobilnätsteknik.

Avanci erbjuder idag ytterligare två patentpaket, för uppkopplade mätare respektive smarta hem. BMW är Avancis allra första kund, alla kategorier.

Smolket i glädjebägaren är att inte alla företag med patent på IoT till fordon via mobilnätet är medlemmar i Avanci. Så helt trygg kan inte BMW vara på att det inte dyker upp ytterligare en patenträkning i brevlådan från någon annan lycksökare.

Dessutom finns risken att Ericsson eller någon annan av medlemmarna i smyg avyttrat en del av sina relevanta patent till en tredje part, som i sin tur stämmer BMW.  Det kallas privateering.

Enligt Avanci innehåller poolen hälften av alla relevanta patent inom området.

Det är BMW som tecknat licens med Avanci, men det är enligt pressmeddelandet en av BMW:s leverantörer som kommer att ”hantera” avtalet.

Elektroniktidningen har frågat Avanci vad den formuleringen betyder: täcks övriga kunder till samma leverantör av samma licens? Är det leverantörens komponenter som täcks av licensen eller BMW:s bilar? Behövs en licens per komponent eller en licens per fordon? 

Patentbloggen IAM gissar att leverantören ifråga är Peiker Acustic.

Vi frågar också Avanci om BMW får ett specialpris för att vara den första som tecknar licens, om BMW har rätt att dra sig ut kontraktet om det visar sig att ingen annan biltillverkare vill teckna kontrakt med Avanci och om medlemmar i Avanci har avsvurit sig möjligheten att agera mot BMW och andra Avanci-licenstagare via privateering.

Enligt Avancis vd – som är Ericssons före detta IPR-chef Kasim Alfalahi – har Avanci många licenstecknare på gång efter BMW.

– Min prognos är att samtliga biltillverkare kommer att teckna licens med Avanci och att fler och fler patentinnehavarre kommer att ansluta sig till vår licens, säger Kasim Alfalahi till IAM.

Patentpoolen Avanci grundades av Ericsson för 15 månader sedan. Medlemmar är Ericsson, Qualcomm, InterDigital, Sony, ZTE, KPN, Sharp, Panasonic och Vodafone.

MER LÄSNING:
 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)