JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Seende drönare ska rädda liv

Göteborgsföretaget Everdrone – specialiserat på att navigera drönare säkert utan hjälp av GPS – ska tillsammans med Chalmers Industriteknik och Räddningstjänsten i Storgöteborg utveckla ett navigationssystem för autonoma drönare som kan användas vid brand- eller olycksplatser. Projektet finansieras av Vinnova och ska demonstreras om ett år.

– Genom att kombinera avancerade djupseende sensorer med intelligent mjukvara så kan vi addera en nivå av säkerhet till industriella drönare som idag inte existerar. Vi kan bygga en autonom flygande farkost som agerar på egen hand och på så vis bidra till en mängd samhällsnyttiga funktioner, säger Mats Sällström, vd på Everdrone i ett pressmeddelande.

Everdrone bildades för bara ett år sedan av Göteborgsföretaget Northcube – känt för mobilappen Sleep Cycle.

Idag har företaget sitt säte vid gamla Säve flygplats utanför Göteborg, där det byggt en 400 kvm och 10 meter hög testanläggning för autonom flygning.

Expertisen är algoritmer som gör att drönaren kan starta, navigera och landa säkert helt utan GPS. Så i alla situationer där det föreligger kollisionsrisk med byggnader, vegetation och människor använder drönaren det egenutvecklade visuella navigationssystemet. På hög höjd använder den däremot främst traditionell GPS-teknik.

Nu har Everdrone, Chalmers Industriteknik och Räddningstjänsten i Storgöteborg fått grönt ljus från Vinnova för att utveckla och demonstrera ett navigationssystem för autonoma drönare som gör att räddningstjänsten snabbt kan få en överblick av brand- och olycksplatser. Därmed kan räddningsinsatserna samordnas bättre.

Dagens navigationssystem för drönare har, enligt projektdeltagarna, varken tillräckligt hög precision eller den aktiva säkerheten som krävs för manövrering i närheten av byggnader och människor, då de huvudsakligen använder GPS för positionering.

– Vi utvecklar en teknikplattform som ger drönare möjligheten att känna av sin omgivning och manövrera med extremt hög precision och säkerhet, säger Mats Sällström.

Här handlar det om en drönare som själv ska kunna navigera säkert till olycksplatsen. Navigationssystemet ska utvecklas och testas under ett år. Då ska en prototypdrönare med mjukvara och sensorer vara redo att demonstreras.

Projektet ingår i Vinnovas satsning på framtidens drönare där sammanlagt 23 projekt finansieras med totalt 20 miljoner kronor. I maj 2019 planeras en demonstrationsdag där de nya lösningarna ska visas upp.

Här kan du läsa mer om Everdrone (länk).

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)