Skriv ut

Göteborgsföretaget Cevt ska utveckla en drivlina till plug-in-hybrider som kostar mindre och fungerar bättre än idag. Forskningsprojektet är ett samarbete med Chalmers, som ska utveckla en inverterare i kiselkarbid. Energimyndigheten är med och finansierar.

– Vi är mycket glada att Energimyndigheten stöder Cevts planer för framtida drivlinor för hybrider. Vi tror att hybridfordon behöver kännas mer som elbilar, säger Johan Hellsing, teknisk specialist på Cevt, i ett pressmeddelande

Det nya forskningsprojektet heter iTEM, som är kort för integrated Transmission and Electric Machine. Det ska fokusera på två delar: dels minska kostnaden för elektrifiering, dels höja verkningsgraden i hela drivlinan. Ambitionen är att utveckla en drivlina som ger samma prestanda i en plug-in-hybrid (PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle) som i en elbil.

Chalmers del i projektet är att utveckla och utvärdera en inverterare baserade på krafttransistorer i kiselkarbid. Genom att gå över till SiC väntas värmeförlusterna minska med upp till 50 procent.

– Möjligheterna med kiselkarbid är verkligen spännande. Det är något som vi måste lära oss mer om, säger Johan Hellsing i pressmeddelandet.

Cevt har huvudansvar för projektet och ska konstruera en växellåda, samt stå för integrationen av växellåda, elmaskin, växelriktare och styrsystem.

Hur länge projektet ska pågå samt detaljer kring finansieringen framgår inte i pressmeddelandet.