JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Ett litiumbilbatteri med  2–3 gånger högre energitäthet än dagens. Det lovar Solid Power från Colorado, USA. Nästa år ska det kvalificeras och år 2020 ska det användas i en kommersiell produkt, om allt går vägen. 

Efter en finansieringsrunda på 20 miljoner dollar, ska amerikanska Solid Power till slutet av året ha färdigställt produktionsutrustning i Louisville, Colorado, för en ny typ av litiumbatterier.

Batterierna använder ingen flytande elektrolyt. Det betyder att celler, moduler och batteripaket inte behöver slabba med vätska vilket gör konstruktionerna enklare.

Dessutom blir de säkrare än dagens litiumjonbatterier. Vilket i sin tur ytterligare förenklar bort säkerhetsteknik ur batteripaketet. Kylning behövs inte, till exempel.

Tillverkningen sker med automatiserad standardutrusning för rulle-till-rulletillverkning som företagt tror kan användas i dagens batteri-gigafabriker.

Finansieringen kommer bland annat från BMW, Huyindai och Samsung.

Tekniken stammar ur ett forskningsprojekt på University of Colorado Boulder. Nyckeln är en litium-anod med hög kapacitet. Elektrolyten är gjord av litium, svavel och fosfor.

Energitätheten i labbet idag är 300 Wh/kg – att jämföra med cirka 250 Wh/kg för dagens litiumjonbatterier. I labbet klarar den 200 laddningscykler och fungerar  i temperaturer upp till 150°C.

Utöver elbilar ser vd Doug Campbell tillämpningar inom elektronik, försvar och medicinteknik.
 
Produktionen ska vara igång nästa år och output från den – 10 MWh/år är takten – kommer att användas för att kvalificera tekniken för fordonselektronik, flyg och rymd, och försvar.

Om 1,5 år hoppas Solid Power att dess batterier finns i kommersiella produkter – dock ej bil, vilket blir steg två. 

Tidningen Electrek rapporterar och passar på att påminna oss om att alltid vara skeptiska mot påstådda batterigenombrott tills resultaten ligger på bordet. 
 
År 2010 kostade litiumjonbatteripaket i snitt 1000 dollar/kWh. År 2016 var priset nere i en fjärdedel. Den magiska gränsen på 100 dollar/kWh ska nås år 2020 – det är i alla fall batteritillverkaren Teslas senaste prognos.

100 dollar/kWh är samma tillverkningspris som Solid Power initialt siktar på.

Marknadsvolymen för elbilsbatterier är idag 100 GWh/år och har spåtts vara 1,5 TWh år 2030.

I år hade det efter första halvåret investerats 1,6 miljarder dollar i batteri-nyföretag, att jämföra med med 800 miljoner – totalt – i fjol.

 

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)