JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Under fem år ska tyska bildelstillverkaren ZF Friedrichshafen investera 12 miljarder euro på e-mobilitet och autonom körning. Ett av projekten är en elektrisk förarlös leveransbil kallad Innovation Van.

Det är inom logistik och inte inom passagerartrafik som den intressanta utvecklingen inom förarautomation äger rum just nu. Det hävdar tyska ZF och pekar på att det där finns driftskostnader att tjäna in och effektivitet och säkerhet att vinna.

ZF lägger handling till sina ord. Inte mindre än 12 miljarder euro kommer företaget att spendera under de kommande fem åren på utveckling av emobilitet och självkörning.

Utfallet kommer att sorteras in under rubriken “Smart Logistics” som omfattar automation, uppkoppling och elektrifiering inom hela logistikkedjan.

En av komponenterna blir den elektriska och förarlösa leveransbilen Innovation Van. Den hanterar den så kallade ”last mile” – den sista sträckan av en paketleverans till kunden. 

Innovation Vans kommer att rulla omkring i stadskärnor, tomma eller med en anställd som hanterar de allra sista tio metrarna fram till dörren.

Innovation Van är utrustad med kamera, lidar och radar och styrs av ZF:s egen självkörningsdator ProAI som liksom de flesta självkörningsdatorer idag är byggd kring datorkort från amerikanska Nvidia.

Bilen kommer att stödja självkörning på SAE-nivå 4, vilket är en beteckning som i sig inte säger mer än att bilen kan rulla omkring helt och hållet på egen hand, utan förare, inom vissa väldefinerade gränser. ZF listar några av bilens konkreta färdigheter: 

• Den kan manövrera stadskärnor.
• Den kan filköra utan vägmarkeringar.
• Den kan läsa trafikljus och trafikskyltar.
• Den reagerar på ”plötsliga farliga situationer”.
• Personal eller förare kan dra fordonet efter sig i ett osynligt koppel, till exempel om två paket ska levereras till nästan samma adress. 
• Den kan upptäcka och köra runt hinder, som dubbelparkerade fordon.
• Den ska själv undvika dubbelparkering genom att söka på egen hand efter parkeringsplatser.

Till att börja med kommer fordonet att testas i Friedrichshafen i Tyskland. Ett koncept ska finnas färdigt att visas upp inom två år.  ZF säger sig förhandla med flera tänkbara kunder. 

ZF spår att samhället står inför en ökning av leveransvolymerna. Volvo Trucks gjorde samma prognos i samband med att företaget presenterade en förarlös transportlösning för inhägnade områden.

Wolf-Henning Scheider

Även ZF är aktivt inom lokala transportlösningar för hamnar, lastbilsterminaler och depåer. Företaget har lanserat fordonslösningar kallade Innovation Truck och Terminal Yard Tractor som till exempel automatiskt kan byta container på en lastbil.

– Vi kommer att få se autonoma fordon på inhägnade områden inom en nära framtid, innan de dyker upp på allmän väg. Här kommer skillnaderna i kostnader, säkerhet och effektivitet att göra verklig skillnad för kunden, säger företagets vd Wolf-Henning Scheider.


Paketbäraren ser uppdragen i sina cyberglasögon. ”Innovation Van” rullar iväg för att hitta en parkerinsgplats i närheten.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)