JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elnätets felfinnare får sex miljoner

Luleåbaserade Exeri har utvecklat en produkt som snabbt kan lokalisera fel och störningar i elnätet. Nu har företaget tagit in sex miljoner kronor som ska användas till att bearbeta marknaden.

Hittills har det varit svårt och därmed tidsödande att lokalisera ett fel i elnäten.

– Många gånger rapporteras felet genom att kunder ringer in och säger att de är utan el, då åker en linjearbetare ut och öppnar en frånskiljare som kopplar bort en del av nätet, säger Magnus Karlsson som är vd för Exeri.

Därefter försöker man återansluta spänningen. Fungerar det då så var felet i den del av nätet som man hade kopplat från. Då måste man bryta nätet igen och öppna nästa frånskiljare för att återupprepa processen.

– När man har isolerat det segment där felet är så är det bara att ta på stövlarna och gå längs ledningen till dess man hittar felet. 

Det här tar lång tid och innan man har isolerat segmentet som har felet berörs även kunder som sitter på den felfria delen av nätet. 

– Faktum är att felsökningstiden utgör mer än halva tiden för varje strömavbrott.

Exeris lösning bygger på sensorer som placeras ut längs segmenten och som beröringsfritt mäter olika parametrar inklusive att det flyter ström i ledningen. Data skickas trådlöst till det överordnade systemet, Exeri SGS. Om exempelvis en ledning går av i nätet så presenterar systemet en kartbild som visar var felet är och hur linjearbetarna kör dit vilken frånskiljare som skall öppnas för att isolera felet. 

– De smarta agenterna mäter mycket mer än så och AI-processen gör helt andra analyser. Fel i näten fortplantar sig och ger andra fel, säger Magnus Karlsson. 

Systemet är designat för att fungera underhållsfritt i tio år under normal drift.

Nu tar företaget in sex miljoner kronor via Partnerinvest Norr och privata investerare. Förutom delägarskap ska de bidra med förstärkt styrelsekompetens och viktiga nätverk.

Målet är att omsätta 500 miljoner kronor om fem år.
 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)