JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Robottaxi koordinerad med kollektivtransport och vägtullar, kan bli betydligt effektivare i trafiktäta städer. Det konstaterar forskare efter att ha simulerat Manhatttan, New York.

Restid, kostnader och utsläpp kan bli betydligt mindre jämfört med när ingen koordinering sker, enligt forskarna. De räknade ut optimala vägtullar, priser och vägval för tomma och besatta fordon på Manhattan.

Nästa steg för forskarna är att applicera sina modeller på fler städer med andra strukturer på vägar och kollektivtrafik. 

Och så vill de ta fram algoritmer som kan användas för att finjustera vägvalet i realtid, och förfina modellerna att inkludera förseningar och varierande trängsel och efterfrågan.

I en ännu större utökning vill de undersöka om de även kan koordinera laddningen av elbilar för att optimera elkostnaderna. Utan koordinering kan elpriserna öka, men med bra koordinering kan de sänkas.

Läs rapporten här (länk).

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)