JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Mobilnätet måste kunna styra sig självt – som en självkörande bil ungefär, föreslår kinesiska mobilsystemleverantören Huawei och driver liknelsen till sin spets genom att använda samma sexgradiga självständighets-skala som amerikanska motorganisationen SAE använder för självkörande bilar.

Huaweis reklambroschyr kryddas av bilder på självkörande bilar, så det tog en stund innan Elektroniktidningen förstod att den faktiskt handlade om ”självkörande mobilnät” och inte om någon sorts mobilnätsstöd för självkörande fordon.

Operatörerna kommer att behöva massor av automation för att kunna driva sina allt mer komplexa nät effektivt, tror Huawei.

Olika sorters automation kommer att behövas under livscykeln. Planeringen av placeringen av basstationer behöver verktygsstöd, hårdvaran ska konfigurera sig själv under utrullning, prestanda ska visualiseras dynamiskt och så vidare.

Sex steg till det fullt autonoma mobilnätet

Huawei har anpassat den sexgradiga skala som används om självkörande bilar, till att handla om självkörande mobilnät.

Klicka för större bild!

Även artificiell intelligens behövs, tror Huawei. Till exempel för att förutse trafik och anpassa sig till den innan det innan flaskhalsar uppstår.  Eller för att snabbt identifiera källan till nätverksproblem.

Med automation blir operatörens mobilnätet ”självkörande”, diktar Huawei, och adopterar till och med den sexgradiga så kallade SAE-skalan för självkörande fordon. Huawei är så förtjust i sin metafor att företaget skickat in det som förslag till standardorganisationer.

  • Nivå 0, manuell operation och underhåll (O&M), innebär att alla dynamiska uppgifter utförs manuellt medan systemet endast tillhandahåller monitorering.
  • Nivå 1, assisterad O&M, innebär att vissa deluppgifter kan utföras automatiskt baserat på regler.
  • Nivå 2, partiellt autonomt nätverk, innebär att vissa O&M-uppgifter i vissa miljöer kan hanteras i en reglerloop.
  • Nivå 3, villkorligt autonoma nätverk, styrs av kundens intentioner och kan i realtid automatiskt anpassa och använda reglerloopar från nivå 2 när miljön förändras.
  • Nivå 4, högt autonoma nätverk, använder systemen i nivå 3 som komponenter och är prediktiva och aktiva med avseende på aktuella kundbehov.
  • Nivå 5, fullt autonoma nätverk, är det ultimata målet. Här är alla processer i alla tjänster och alla domäner automatiserade under hela sin livscykel – ”achieving autonomous driving networks”.

Det finns inga specifika produktannonseringar i broschyren utöver att Huawei refererar till sin egen plattform Mobile Automation Engine (MAE) som har tre perspektiv på det här med mobilnät:

  • De ska designas från scenarier
  • De ska styras av AI
  • De ska bestå av en hierarki av isolerade skikt och kunder ska bara behöva bry sig om de skikt som  handlar om policies och intentioner.

Läs broschyren ”Key Scenarios of Autonomous Driving Mobile Network” här! (länk)

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)