Skriv ut

Jo, det finns visst nytta även på kort sikt med 5G, skriver telekombolaget Ericsson. Företaget har utnämnt detta påstående och ytterligare tre till ”5G-myter” och bemöter dem med hänvisning till sin senaste intervjuundersökning Consumerlab Report.

Följande myter figurerar enligt Ericsson kring 5G, och stämmer inte med verkligheten.

1. 5G erbjuder inga fördelar till konsumenter på kort sikt
2. Det finns inga tydliga användningsfall för 5G och konsumenterna är inte beredda att betala mer för 5G
3. Det är tillämpningen smarttelefoner som kommer att  bana vägen för 5G
4. Det går att titta på dagens användningsmönster för att förutspå hur 5G kommer att användas.

Ovanstående är alltså falskt enligt Ericsson. Enligt företaget har både konsumenter och operatörer nytta av 5G.

Punkt 1 är enligt Ericsson falsk eftersom konsumenter säger att de ser näraliggande fördelar med 5G. De förväntar sig att mobildatatrafiken i städer kommer att bli mindre överbelastad och att 5G kommer att bidra med fler valmöjligheter för bredband till hemmet.

Punkt 2 är falsk eftersom Ericsson frågat och konsumenterna svarat att de är beredda att betala i snitt 20 procent mer för vissa 5G-tjänster. Vissa är beredda att betala 32 procent mer. De förväntar sig bland annat konsekvent högre datatakter, bättre säkerhet, nya abonnemangsformer och nya användningsfall.

Punkt 3 och 4 är falska eftersom de som intervjuades tror att de kommer att använda 5G också via annat än smarttelefoner.  Operatörerna kommer enligt Ericsson att få se en ökning av videotrafiken med tre timmar per vecka och abonnent, varav en timme i AR- och VR-glasögon och -hjälmar.

Tonen i Ericssons pressmeddelande är den att det figurerar mycket ogrundade påståenden i debatten kring nyttan med 5G och att Ericsson med sin intervjuundersökning till skillnad från andra kan presentera hårda fakta.

Vad kommer då 5G-näten att användas till? Också detta redovisas i rapporten. Ericsson har skissat på hur 31 olika tjänster och tillämpningar kommer att kunna fungera i 5G för underhållning och media, gaming, AR/VR, smarta hemmet, fast Internet, fordon och transport, shopping och immersiv kommunikation.

Consumerlab Report baseras på 35 000 intervjuer i 22 länder och är enligt Ericsson representativ för en miljard konsumenter, plus 22 intervjuer med vd:ar i branschen och akademiska forskare.

Var femte abonnent kommer enligt Ericsson att använda över 200 Gbyte per månad över 5G år 2025.