JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 18 juli 2019 VECKA 29

Om du beställer en Lyfttaxi i Phoenix kan det från och med nu hända att du blir upplockad av en självkörande bil. Oddsen är höga – de är bara tio stycken. Men det är det första steget i en plan mot full automatisering som som drogs upp av Lyfts grundare John Zimmer för tre år sedan.

Nu startar ett samarbete mellan Lyft och Waymo som de båda tog i hand på redan för två år sedan.

Tio bilar från Waymos flotta kommer att inlemmas i Lyfts taxiflotta i Phoenix. Det är den ort där Waymo trimmar algoritmerna för sina självkörande bilar och sedan 2017 själv bedriver taxiförsök med utvalda passagerare,

Waymos egen flotta består uteslutande av självkörande bilar, som tyvärr har problem att hantera vissa trafiksituationer. Ett försök att ta bort de övervakande förarna rullades därför tillbaka i fjol.

Nu får vi veta om Waymos självkörning kanska kan göra mer nytta som en kugge i ett maskineri som istället huvudsakligen består av bemannade taxibilar.

Tio bilar kan inte tyckas vara värda att orda så mycket över, men samarbetet kan ändå komma att bli en milstolpe i sjävkörningshistorien.

Det är nämligen exakt på detta vis som övergången till självkörning kommer starta, enligt John Zimmer, en av Lyfts grundare. Han förklarade sin stora plan i en krönika för tre år sedan

Planen var minst två år för optimistiskt i sitt tidsschema, kan vi konstatera i efterhand. Och Waymobilarna i Phoenix har åtminstone inledningsvis förmodligen en övervakare i förarsätet som är beredd att gripa in och ta över ratten, så det kommer inte att handla om äkta förarlösa bilar.

Exakt hur Waymos tio bilar kommer att integreras i Lyfts flotta, berättade inte John Krafcik, Waymos vd, när han presenterade samarbetet igår.

Men om integrationen följer John Zimmers gamla modell kommer Lyfts apptaxi i Phoenix från och med nu att fungera på följande sätt. 

Användarna anger i Lyfts app att de accepterar att bli körda i en förarlös bil. Om en Waymobil är ledig i närheten och – det här är det viktiga – körningen är enkel, så skickas Waymobilen.

Bortfiltreringen av svåra körningar trollar bort de trafiksituationer som Waymos självkörning har problem med, vilket till exempel ser ut att vara att svänga in på trafikerade vägar. 

Om John Zimmers plan går i lås kommer vi därefter undan för undan att få se allt fler Waymobilar träda i tjänst i Lyfts taxinät, allteftersom algoritmerna utvecklas och bevisar sig. 

Waymo har idag 600 bilar i Phoenix. Företaget är i färd med att producera fler. De tillverkas genom att bilar av märkerna Fiat Chrysler Pacifica Hybrid och Jaguar I-Pace utrustas med datorer och sensorer. 

Waymo har tidigare meddelat att det beställt 62 000 Fiat Chrysler Pacifica Hybrid och 20 000 elektriska Jaguar I-Pace.

För att taxifirmor som Lyft ska kunna börja dra nytta av självkörning är total funktionalitet på den högsta nivån SAE 5 inte avgörande. Även om självkörande bilar bara kan ersätta ett fåtal enkla körningar, tjänar Lyft pengar genom att chauffören försvinner som kostnad på dessa körningar.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)