Skriv ut

I våras såg ut som att wifi-varianten 802.11p skulle bli europeisk standard för uppkopplade fordon. Men medlemsländerna har avvisat förslaget och skickat tillbaka frågan till EU-kommissionen.

EU-kommissionen har under många år förordat wifi som standard för kommunikation mellan fordon liksom fordon och infrastruktur, så kallad V2X. I bakgrunden har mobilnätet vuxit fram som ett allt hetare alternativ. Branschorganisationen 3GPP har dessutom tagit fram en speciell variant för fordonsområdet kallad C-V2X som fungerar i LTE-näten men också i de kommande 5G-näten.

EU-parlamentets trafikutskott påpekade i vintras att wifi är kontraproduktivt med tanke på att EU hoppas på att de nya möjligheter som 5G öppnar ska bidra till att skapa tillväxt.

Det brydde sig inte parlamentet om utan röstade den 17 april ja till förslaget att göra 802.11p till standard för kommunikation på korta avstånd mellan fordon liksom mellan fordon och omgivningen.

Omröstningen kunde ses som en seger för Volkswagen, GM och Volvo som satsat på wifi medan bland annat BMW, Daimler och Ford stötta mobillägret.

Medlemsländerna hade sista ordet i frågan men har nu röstat ned förslaget. Troligen kommer frågan att gå tillbaka till EU-kommissionen. Ett nytt förslag kan komma mot slutet av året.

Branschorganisationen GSMA:s vd Mats Granryd gläds över utgången av omröstningen:

– Europa kom just tillbaka i kapplöpningen med USA och Kina om uppkopplade bilar. Tusentals liv i trafiken och tusentals jobb i våra fabriker kommer att räddas med denna ledande teknik.

Kategori: Nyheter