Skriv ut

Priset på ett pack med litiumjonbatterier har sjunkit från 1100 dollar år 2010 till 156 dollar/kWh idag. Det berättar nyhetsbyrån Bloombergs analysavdelning.

Det är ett prisfall på 87 procent. Du får alltså ett cirka sju gånger större batteripack för samma pengar.

BNEF (Bloomberg New Energy Finance) presenterar sin senaste batterirapport,  ”2019 Battery Price Survey” i Shanghai idag på sin egen konferens BNEF Summit.

Det som sänkt priserna på sistone, enligt BNEF, är ökande orderstorlekar, ökad försäljning av batteribilar och att katoder med hög energidensitet används allt mer.

Det som kommer att driva nästa vända av prisfall är främst ny design av batteripacken, för bland annat bättre termisk konstruktion och kompaktare packning. Biltillverkarna kommer också att standardisera skalbara batteripack för att kunna använda dem för flera sorters fordon. 

Den magiska gränsen 100 dollar kommer att vara inom räckhåll år 2023, enligt BNEF och den kommer att vara passerad året efter. Det året, 2024, kommer batteribilar att ligga nära fossilbilar i inköpspris, spår BNEF, på vissa marknader och för vissa fordonstyper och den totala efterfrågan på litiumjonbatterier kommer att ligga på 2 TWh. 

Allteftersom priserna sänks kommer nya sektorer att elektrifiera. Just nu händer det med  skåpbilar. Det kommer i sin tur leda till diversifiering i battericellernas konstruktion – det kommer att finnas battericeller optimerade för olika egenskaper, exempelvis kan ett lite högre pris accepteras i kommersiell verksamhet för att få fler laddcykler.

Vad gäller personbilar kommer dock lågt pris att vara det viktigaste optimeringsmålet, tror BNEF.

Att batterifabriker byggs i Europa kommer att sänka kostnaderna för europeiska biltillverkare för transport och tullar.

År 2030 kommer batterimarknaden att vara värd 116 miljarder dollar, exklusive investeringar i leverantörskedjan. Det är tekniskt möjligt att priset år 2030 kan ligga på 61 dollar/kWh. Men det finns ”ett antal valmöjligheter och andra vägar som utveckligen kan ta”, skriver BNEF utan att utveckla tanken vidare – kanske får du mer information om du köper rapporten?