JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Reportage

REPORTAGE

REPORTAGE Ett hundratal bolag övervakar sina tevesändningar från sändstationen hela vägen fram till tittaren – med hjälp av mjukvara från Agama i Linköping. 

Kontaktfri pekteknik var god hygien redan innan corona. Nu svämmar inkorgen över hos svenska Neonode.

Efterfrågan på värmekameror har gått spikrakt uppåt i takt med att allt fler länder drabbats av Coronapandemin. Det märks hos Flir i Täby som, trots att företaget ökat antalet skift i produktionen, har svårt att möta efterfrågan.

En HUD eller Head Up Display kan kosta från några hundralappar hos någon av prylkedjorna till tiotals miljoner kronor för ett stridsflygplan. Kistabaserade Optea ligger någonstans mittemellan med sitt system för skogsmaskiner, traktorer och andra arbetsfordon som körs av en operatör.


Ritningarna kommer från Sverige. Men fordonen ska tillverkas i lokal regi över hela jorden. Det är planen för Clean Motion i Göteborg och dess batteridrivna trehjuling Zbee.

Strax innan årsskiftet flög en drönare över Linköping med thaimat. Flygningen var helt autonom och gick bortom synhåll för individen med yttersta ansvaret på marken. Det var den första flygningen i sitt slag i Sverige och ett av flera lyckade tester när forskarteamet från Rise utvärderade drönaren, som de byggt inom
ett större EU-projekt.

För att utföra en drönartransport i Sverige krävs ett tillstånd från Transport­styrelsen. Det går att få för en särskild rutt vid ett enstaka tillfälle. Vi är däremot långt ifrån en verklighet där prylar och mat kan levereras ­kommersiellt i en stad.

Det finns många företag runt om i världen som utvecklar självkörande fordon. T-Engineering i Trollhättan tog avstamp i sitt kunnande om motorstyrning. Delar av tekniken som behövs för att göra fordonet självkörande kommer från externa leverantörer.

Kan man ta ett radarsystem utvecklat för bilar och applicera det på en cykel? Och hur uppmärksammar man cyklister och bilister på faror? Forskningsprojektet Sebra har visat att det förstnämnda fungerade alldeles utmärkt men att det inte är helt enkelt att utforma ett varningssystem som är entydigt.

Nederländska Signify har tagit LiFi – Light Fidelity – på stort allvar. För två år sedan var belysningsföretaget det första större företaget att lansera en egen produkt. Nu är generation två på väg ut, med fem gånger högre bithastighet. Rob van Brunschot, nytillsatt Sverigechef på Signify, delar med sig av företagets LiFi-satsning.

Allt började år 2012 med att Martin Olsson blev magsjuk två gånger på kort tid. Det fick lundaforskaren och grundaren av Innoscentia att börja fundera på om det inte skulle kunna gå att trycka ett bläck på förpackningarnas etiketter som visar om innehållet är dåligt.

Nätverkskameror ­brukar vara fula och dessutom krångliga att koppla ihop med andra system som styr be­lysningen, hanterar låset på ytterdörren ­eller reglerar värmen.

Upptäck att frysdörren är glömd på glänt. Eller släck belysningen automatiskt när solen går upp vid horisonten. Så ser Schneider Electric att det smarta hemmet ska fungera. Det franska företaget har inlett en jättesatsning på området – där enkelhet och öppenhet är två centrala delar.

Förra året släppte Mobilaris en viktig pusselbit i sitt positioneringssystem – en navigator som gör att ett gruvfordon vet sin position under jord på fem meter när, utan hjälp av GPS eller annan infrastruktur för navigering. En egenutvecklad algoritm beräknar i realtid var fordonet befinner sig. Boliden var först med att köpa navigatorn och framåt ska den adderas till alla gruvfordon i bolagets alla underjordsgruvor.

Norska Moelven bryter ny mark i Karlskoga. Där formar träkoncernen just nu Sveriges smartaste sågverk. Genom digitalisering ska hela produktionsprocessen optimeras, från stock till planka, samtidigt som energi­förbrukningen minskar.

Ikea ökar investeringarna i sitt smarta hem samtidigt som de tre stora röstassistenterna hörsammar ett upprop från Zigbee och Ikea kring standardisering. Elektroniktidningen talar med Ikeas smarta hemarkitekt Ulf Axelsson om vad som händer nu.

Uppstartsföretaget Ligna Energy har utvecklat en batteriteknik som är baserad på råvaror från skogen – det som tidigare varit avfall vid papperstillverkning. Närmast satsar företaget på att utveckla storskalig stationär energilagring med batterier som är miljövänliga, skalbara, billiga och säkra.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)