Skriv ut
ImageFå utanför Volvo liksom några av företagets underleverantörer känner till att amerikanska SMSC har ett lokalkontor i Göteborg som utvecklar mjukvara och applikationer för Most-system.
- Vi ska börja hålla en högre profil och berätta om vad vi kan erbjuda, säger Leila Öhman-Denton som är vd för SMSC:s svenska dotterbolag.

Kontoret startade år 2002 genom att dåvarande Oasis handplockade personal med kunnande om infotainment från bilindustrin och telekomföretag i Göteborgsregionen.

I fjol förvärvades Oasis av den fabrikslösa halvledartillverkaren SMSC och Göteborgskontoret bytte då namn till SMSC Sweden.

Tanken är nu att Göteborgsgruppen ska försöka hitta nya kunder utanför bilindustrin och dess underleverantörer. Som exempel nämner Leila Öhman-Denton tillverkare av bussar, lastvagnar, husvagnar och båtar. Liksom deras underleverantörer.

- Lastbilarna är ofta mobila hem och chaufförerna vill ha tv och musik precis som hemma men utrymmet är begränsat. Då är det bra att integrera.

Ett annat exempel är långfärdsbussar där passagerarna skulle kunna få var sin skärm för att titta på film eller spela spel.

Finns det ett Most-nät i fordonet går det dessutom att hänga andra funktioner som till exempel backkameror eller GPS-mottagare.

- Det vi framförallt ska sälja är Most50. Den är dubbelt så snabb som dagens variant och använder enkla kopparkablar istället för optisk fiber, säger Leila Öhman-Denton.

För både koppar- och fibervarianterna är det maximala avståndet mellan två noder satt till tio meter. Kopparkablarna har dock billigare kontakter och det finns inga speciella krav på tvistningen av kabeln. Som alternativ kan man använda Cat5-kabel för Ethernet.

Prisbelönt av Frost & Sullivan
Gruppen på sju personer i Göteborg har utvecklat en egen mjukvara, en så kallad managementmodul för Most-bussen som används ihop med SMSC:s Most-controller. Mjukvaran innehåller network master, connection master, power master och kan sköta regelverk för prioriteringar. Modulen gör det möjligt att på ett enkelt sätt expandera nätverksfunktionalitet i framtiden.

- Vi fick pris för den av Frost & Sullivan i början av året, säger en stolt Leila Öhman-Denton.

Modulen är skalbar och gör det enkelt för företag som inte har egna utvecklingsresurser att ta fram produkter som passar fordonsindustrin.

SMSC sysslar också med systemarkitektur och systemintegration.

Själva halvledarutvecklingen sker i Austin, Texas, medan huvuddelen av mjukvaruutvecklingen sker i tyska Karlsruhe.