JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
TEMA: UPPSTICKARE INOM SMARTA ELNÄT
Watty i Stockholm var tidigt ute på smarta hemmarknaden med tjänsten att hålla koll på vilka apparater som drar energi i hemmet. Idag finns massor av konkurrenter.
– Det visar att vi var rätt ute från början. Vi är glada att vi fått två års försprång, säger företagets vd Hjalmar Nilsonne.

Appen i lösningen funge­rar som en automatisk energirådgivare.  Företaget känner att det testat färdigt produkten i Sverige och söker nu efter partners för att börja jobba på fler marknader.

Användaren sätter upp en dosa på sin elmätare som fångar förbrukningsdata och skickar den till Wattys molnserver. Där körs algoritmerna som tolkar och utvärderar datat.

Analysen sker i realtid och efter någon minut får användaren via Wattys app information om sitt beteende och vilka som är förbrukarna. Varje förbrukare har sitt eget unika mönster och därmed kan Watty kartlägga hela energianvändningen trots att man bara har tillgång till den totala åtgången.

– Algoritmerna fungerar ungefär som röstigenkänningsalgoritmer. De får en brusig signal och letar efter mönster, till exempel en tvättmaskinscykel.

Informationen används därefter för att ge anpassade råd om exakt vad som är smartast att göra för den som vill spara på miljö och pengar.

– Nästan alla andra företag visualiserar bara kundens data. Watty tar nästa steg och tar fram det intressanta och presenterar detta så att kunden faktiskt kan bli bättre på att spara.

– Dessutom håller vi koll på vad som händer i ditt hem i realtid så att du inte behöver oroa dig för att ha lämnat spisen på eller om du stängt av värmen på ditt sommarställe.

DENNA TEXT HAR tidigare publicerats i oktobernumret av pappersmagasinet Elektroniktidningen.

För dig som jobbar i den svenska elektronikbranschen är Elektroniktidningen gratis att prenumerera på – våra annonsörer betalar kostnaden.

Här ansöker du om prenumeration (länk).
Sverige var först i världen med att rulla ut smarta elmätare som levererar data om elanvändningen.

– Min bakgrund är energiingenjör och jag visste att det fanns mycket värde i denna data. Problemet var att vanliga personer inte hade någon aning över huvudtaget om hur man kunde använda den. Vi startade Watty så att alla människor skulle kunna förstå sina data och bli lite smartare kring vad de har i sitt hem.

Kunderna är idag primärt energi­bolag. Men med tanke på att smarta hem är ett av världens hetaste nischer tror Watty att aktörerna och de möjliga kunderna kommer att bli fler.

– De närmaste åren ser vi troligen många olika konstellationer av företag som erbjuder produkter och tjänster för detta segment.

Smarta elnät håller på att tappa sin status som branschkategori. Hjalmar Nilsonne jämför med Internet.

– Idag finns inte det som bransch längre, utan alla företag är Internetföretag. På samma sätt kommer alla energirelaterade bolag inom ett par år att vara smarta elnätsföretag.

Jan TångringJAN TÅNGRING TYCKER:
Grattis till Sverige att ha varit förutseende och sett till att tidigt ha fått smarta elmätare på plats! Watty är bara ett exempel på hur detta gett landet ett försprång. Det är spännande att se synergin mellan smarttelefonerna och de smarta elnäten, det är inte bara Watty bland företagen i Elektroniktidningens översikt som skyltar för sin produkt med skärmskott från smarttelefoner.
Grundarna är KTH-ingenjörer med bakgrund inom energi­teknik, data, teknisk fysik och matematik.

Företaget bildades år 2013. Man har kört sin produkt i flera hundra hem och jobbar nu i pilotprojekt med ett antal större kunder.

Finansieringen kommer hittills via privata investerare. Även Energimyndigheten har gett stöd. Ytterligare finansiering kan komma att behövas under flera år framöver.

– Vi vill att alla människor i världen ska kunna förstå hur de bäst använder sin energi hemma – det är en lång resa som kommer kräva en hel del resurser.
ANNONS:

Oktoberchansen

Vill du ha en Raspberry Pi – den populära enkortsdatorn från Farnell element14?
    Vi delar ut tio Raspberry Pi 3 Model B+ bland de som tecknar en ny prenumeration på Elektroniktidningen under september och oktober. Även trogna prenumeranter som förnyar sina uppgifter kan delta i kampanjen.
    Farnell element14 sponsrar kampanjen, som pågår fram till midnatt den 31 oktober.
    OBS glöm inte att kryssa i rutan för nyhetsbrev för att kunna vara med i utdelningen!
Prenumerera och delta!
MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)