Skriv ut

f0

Rutinerat M2M-företag surfar på IoT-vågen

REPORTAGE Fältcom är  stort i Sverige och Norden  och vill nu växa till England och USA.

f1
Alla Volvos testbilar jorden runt loggar sina färddata  i Fältcoms burkar.

 f2
I Sverige rapporteras alla dina hastighetsöverträdelser via Fältcomteknik i kamerorna.

 f3
Larmtelefoner i hissar var företagets första produkt och Fälttcom dominerar i denna nisch på den svenska marknaden
 
 f4
MIIPS C Unit – som sitter i ändnoderna – är inne på sin tredje generation. Den stöder de flesta mobilstandarder.

 f5
Monitoreringen och styrningen av MIIPS-systemen är molnbaserad och har dessutom öppna programgränssnitt för den som vill addera mer funktionalitet.

Det finns en stor överlappning mellan det nya heta området IoT (Internet of Things) och M2M (maskin-maskinkommunikation) både vad gäller verktyg, komponenter och arkitektur.

Överlappningen betyder att företag som hunnit skaffa sig en god renommé inom M2M har en bra chans att expandera när IoT toppar sin hajpkurva och börjar implementeras på allvar.

Ett av dessa företag är Fältcom i Umeå. Företaget levererade sin första M2M-lösning år 2001 och sin första molnbaserade lösning året efter.

Företagets vd Mikael Långström älskar det växande intresset för IoT.

– Vi har hållit på väldigt länge, men idag är det uppe på agendan på ett helt annat sätt och folk diskuterar lösningar. Men det andra pratar om, det gör vi redan – om man ska vara lite kaxig.

Företaget kan peka på de installationer man redan gjort och redovisa vilka besparingar och effektivsieringar som IoT- och M2M-lösningar kan ge, eller hur de kan förändra affärsmodellerna.

Fältcom stoltserar idag med 160 000 installationer, varav 30 000 är uppkopplade.

Volvo Cars har utrustat alla sina testbilar världen runt med Fältcoms datorlåda MIIPS. Video och annan sensordata samlas upp från bilarnas Can-nät och antingen loggas eller rapporteras trådlöst via mobilnätet till molnservar som drivs av Fältcom.

– Vi levererar den fulla funktionen, och tar ansvar för allt upp till molntjänsterna, med support, underhåll och drift.

Många svenska transportföretag är kunder och man hittar en Fältcomplattform i ungefär hälften av alla svenska bussar. Ett typiskt användningsområde i bussarna är att rapportera GPS-position för att låta resenärerna se i appar eller informationstavlor om trafiken flyter enligt tid­tabellen.

MIIPS är en generell datorplattform som kan laddas med olika appar för allt från passagerar-Internet och Voip till larm och alkomätning på föraren.

Apparna kan komma från tredjepart – ett exempel på det är en app som hjälper bussföraren med eko-driving. I kollektivtrafiken används plattformen i allt från skyltar och biljettmaskiner till Voip.

Alla Trafikverkets fartkameror använder Fältcoms teknik. En annan bra kund är Telia Sonera, vars M2M-lösning Kontroll levereras av Fältcom.

Fältcom använder samma grundplattform i alla sina system, i bussar, bilar och hus. Det som skiljer är apparna som läggs ovanpå infrastrukturen.

Företaget grundades 1998 av entreprenören Bo Stenberg som tidigare arbetat med utveckling av trygghetstelefoner. Han tog med sig tekniken till en annan bransch, hisstelefoner och de flesta larmsystem i svenska hissar idag är leverade av Fältcom.

Företaget omsätter 100 miljoner kronor och sysselsätter 40 personer, de flesta i Umeå. I personalen är 38 procent kvinnor vilket man fått Umeå Kommuns jämställdhetspris för.

Ett mindre bolag finns i London sedan 2014.
Idag planerar Fältcom att expandera till USA, och man har redan foten inne eftersom New York Citys transportdepartement nyss blev kund. Solcellsdrivna skyltar och smarttelefonappar kommer att informera resenärerna om när stadens bussar anländer.

– Vi gjorde affären från Sverige och nu är den vårt brofäste för en planerad start i USA. Vi funderar på att öppna kontor där under året.

En extra guldstjärna för Fältcom i New York var att man blev första svenska företag att få använda stadens eget mobilnät NYCWIN – ett myndighetsnät som installerades efter 9-11.

Hälften av personalen på företaget är ingenjörer som utvecklar nya produkter.

Nuvarande vd Mikael Långström utexaminerades år 2000 från Umeå universitet. Han hamnade på Fältcom med erfarenheter av inbyggda system han utvecklat under utbildningen.

På Fältcom fick han pröva på att göra det mesta inom företaget innan han hamnade på vd-posten.

– Utom ekonomi, skrattar han.

Fältcom rekryterar i stor utsträckning från Umeå universitet.

– Det är en fördel med att vara här uppe – det fina univeristet. Det gör det lätt att rekrytera, så får man behålla personalen eftersom personalomsättningen på ingenjörssidan är låg.

Företaget har även i övrigt ett bra samarbete med Umeå universitet. Bland annat gör studenter examensarbeten och undersökningar på Fältcom.

I Västerbotten är avstånden långa och Mikael Långström tror inte det var en slump att länet födde ett M2M-företag.

– När man har 40 mil till stugan måste man kunna göra allt fjärrledes. M2M är en lösning på något som vi har gott om, nämligen ”avstånd”.

– I allt du företar dig måste du väga in avståndet, så här uppe vet vi allt om vad det innebär.

Avstånd mellan inbyggnadssystemen är just det problem som Fältcom löser för sina kunder, som kan ha sina verksamheter spridda över hela världen.

Konkurrenter för MIIPS-enheten finns hur många som helst.

– Men kliver man upp till backofficesystem, smalnar det av lite grand. Och lägger du sedan till apparna, då finns få konkurrenter som kan leverera samma helhet.

– Det som är unikt är att vi levererar hela kedjan från MIIPS till molntjänster.

Fältcoms erfarenhet är också en viktig faktor ur kundens perspektiv.

– De vet att de ska leva med systemet de installerar under lång tid och då är vi en trygghet.

Nästa punkt Mikael Långström pekar på är öppenheten i systemet, att det finns möjligheter att utöka funktionaliteten.

− Det man köper är inte statiskt. Man låser inte fast sig.

All mjukvara behöver inte komma från Fältcom, man släpper in tredjepartsleverantörer. Man åtar sig också att portera andras mjukvara till sin egen plattform om kunden så önskar.

– Vi skiljer oss från andra som vill leverera allt själva. Problemet med det är att utvecklingen går så fort idag. Man kan inte vara bäst på allt.

Tredjepart har tillgång till webbgränssnitt för att hämta data från Fältcoms system att bygga nya tjänster från.
SE-banken och Industrifonden äger 93 procent av företaget. Personalen resten.

Planen är att till år 2020 höja omsättningen från dagens 100 miljoner till 300 miljoner. Detta kräver att man växer till nya marknader eftersom man redan är så stor som man är i Sverige och Norden.

– För att göra det måste vi lyckas både i England och USA.