Skriv ut

För hundra miljoner kronor har svensk fordonsindustri fått en modern mätkammare där det går att testa EMC- och radioegenskaper för allt från elektriska drivlinor till självkörande fordon. Awitar, eller Automotive Wireless Test and Research Facility, i Borås är stor nog för att rymma två lastbilar.

Det var idel kända företagsnamn på namnlapparna på den välbesökta invigningen av forskningsinstitutet Rise nya mätlabb, onsdagen den 10 januari, 306 dagar efter det att spaden sattes i marken. Förutom Volvo AB och Volvo Cars fanns representanter för bland annat Scania, Cevt, ­Polestar, Saab, Nevs och Autoliv på plats. Dock hade både näringsminister Mikael Damberg och Rise vd Pia Sandvik lämnat sena återbud så invigningen förrättades av Ulf Olsson, kommunstyrelsens ordförande i Borås tillsammans med Pether Wallin som är divisionschef för säkerhet och transport på Rise.

Mikael Nilsson från biltillverkaren Volvo sammanfattade fördelarna med Awitar på ett kärnfullt sätt:

– Vi får en kontrollerad miljö där vi kan göra repeterbara tester ett år tidigare än idag.

Det senare hänger samman med att man inte kan släppa ut ett nytt fordon på allmänna vägar innan det är godkänt av myndigheterna.

Det har gått 27 år sedan dåvarande SP senast invigde en ny mätkammare för fordon. Det är visserligen inget fel på Farady som ligger granne med Awitar, men den har slagit i kapacitetstaket vilket lett till långa väntetider.

Industrin har därför önskat sig en andra hall men för att Rise skulle våga investera 100 miljoner kronor har Volvo AB, Volvo Cars, Nevs och Scania förbundit sig att nyttja hallen ett visst antal timmar under ett antal år framöver. Exakt hur mycket pengar det handlar om ville ingen avslöja.

När Farady byggdes på tidigt 90-tal hade bilarna minimalt med elektronik och mobiltelefoner var sällsynta.

Idag handlar testerna mer om den totala radiomiljön än om rena EMC-tester. Dessutom har elektrifieringen av drivlinan lett till behov av noggrannare mätningar på lägre frekvenser. Mätningarna i Awitar kan göras från 9 kHz till 18 GHz med hög­re noggrannhet än i den gamla kammaren. Bland annat är väggar och tak klädda med 160 000 ferritplattor plus ett helt nytt dämpmaterial för högre frekvenser som inte var färdigutvecklat när det beställdes.

– Vi fick lita på leverantören, säger Christer Karlsson som varit projektledare för Awitar.

Det går dessutom att lägga på högre fältstyrka än i Farady, 200 V/m upp till 1 GHz, 100 V/m upp till 2 GHz och 30 V/m upp till 6 GHz.

Porten är 6 × 6 meter och själva mäthallen har en golvyta på 28 × 18 meter med 12 meters takhöjd. Kammaren är stor nog för att rymma två lastbilar och golvet tål vikten hos en stridsvagn. Tilläggas kan att byggnaden är skyddsklassad för att kunna hantera militära fordon.

Rummet har fått ett gigantiskt vridbord med en dynamometer som klarar vikter upp till 25 ton och som kan vridas med två grader per sekund ±180 grader. För att ge stabilitet väger vridbordet 85 ton och fundamentet 180 ton.

Bordet är bland annat försett med avgasutsug för att bilarna med förbränningsmotorer ska kunna köras i kammaren.

– Bilen ska tro att den är ute på vägen, säger Christer Karlsson.

Det finns också 500 A likström i vridbordet för att kunna mäta på elfordon som snabbladdas.

Mäthallen inte helt färdigutrustad ännu, även om den första kunden började mäta bara några dagar efter invigningen. Exempelvis är en kanalemultaor från brittiska Spirent på ingång. Den kommer med modeller för radiomiljön i städer, i förorter och på landet. Man kan också använda den med inspelade radiomiljöer, exempelvis vägsträckor där man vet att det är problem av någon sort.

– Vi ska ta den i drift under våren men det är inte bara att stoppa in den, det kommer att krävs en del metodutveckling för att lära sig systemet fullt ut. 

En annan typ av mätning som man ännu inte bestämt om man ska investera i är möjligheten att mäta på en komplett bil.

– Det är en bubblare som funnits i alla år men intresset för den har varierat. Och med mimo kan man fundera på om det behövs.

Hur som helst är takhöjden tillräckligt stor för att det går att göra det, om fordonsindustrin så önskar.

Som grädde på moset har man tänkt mycket på personalens och kundernas arbetsmiljö. Alla supportsystem är lätt åtkomliga under mätkammaren, och provningarna övervakas och styrs från ett kontrollrum som ligger vägg i vägg med den.