JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF
bergfjordI Uppsala rullar just nu ett fordon som in- och utvändigt ser ut exakt som en Saab 93 Cabriolet. Men motorn är utbytt mot en elmotor. Den rullar femton mil på en laddning och gör 0 till 100 på 6,5 sekunder med en toppfart på 180. Elektroniktidningen intervjuar mannen som ska presentera ett helt nytt elbilskoncept i Almedalen.
Nästa vecka under politikernas Almedalsvecka på Gotland demonstreras den för första gången, Saaben som konverterats till en elbil enligt en lösning kallad True Electric.

Bilen har samma komfort och krocksäkerhet som originalet, enligt Electroengine in Sweden AB. Elektroniktidningen talar med Thomas Bergfjord, vd.

bergfjord
Thomas Bergfjord
vd Electroengine
– Jag sitter lite trångt just nu för jag har en del jag måste förbereda.

Är tanken att privatpersoner ska ta sina bilar till en verkstad och byta ut motorn?

– Jo. Men i första skedet riktar vi oss mot industrin. Vi förser bilbranschen med en komplett eldrivlina som de kan stoppa in i sin tillverkning utan större förändringar, säger Thomas Bergfjord.

Normalt tar utvecklingen av en nytt fordon fem år och kostar lika många miljarder. Medan Thomas Bergfjord säger sig kunna erbjuda industrin avtal idag och produktion till år 2011. Detta eftersom resten av bilen använder den befintliga produktionslinan hos tillverkaren.

Elversionen av en bensinbil blir 20-25 procent högre dyrare, tror Thomas Bergfjord. Men detta ska kompenseras av en betydligt lägre driftskostnad.

Du som vill konvertera din privata bensinbil till en elbil får dock vänta till år 2013. Priset för konverteringen kommer att hamna mellan 50 000 och 100 000 kronor.

– Vi hoppa förstås komma nära den undre gränsen, säger Thomas Bergfjord.

Det är inte bara konverteringskonceptet som sådant som är Uppsalaföretagets trumfkort. I elbilen finns också patenterad ny teknik bland annat i elmotorn och i differentialen. Och framför allt säger man sig ha en unik batterihanteringslösning. Electroengine använder samma litiumjonceller som alla andra. Men där andra elbilbatterier har tusentals celler, använder Electroengine bara 160.

Electroengine måste ha få celler eftersom cellernas laddning – här kommer det unika – regleras individuellt. Electroengine säger sig därmed komma runt flera problem. Cellerna behöver inte vara exakt balanserade från början. Och man behöver inte byta hela det dyra batteriet på en gång, utan kan byta den enda trasiga cellen.

Har ett litet svenskt företag ha hittat en lösning som biltillverkarnas alla forskare världen runt inte sett?

– Det är många som tyckt det låtit osannolikt. Men det här är tekniskt verifierat av partners. Jag kan inte gå in på vilka de är.

– Vi kommer att visa upp en bil i Almedalen på måndag som talar för sig själv. Man kommer att få lyfta på motorhuven och provköra, säger Thomas Bergfjord.

Electroengine har stöd av inkubatorn Uppsala Innovation Centre, av Almi Företagspartner i Uppsala och av utvecklingsbolaget Innovatum i Trollhättan. Tekniskt samarbetar företaget med tyska Semikron och DMC, och svenska Prevas.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)