JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
fredag 26 augusti 2016 VECKA 34
Det blir Öregrundsföretaget Gbtech som tar över agenturerna för Topline och Digitaltest från konkursade Uptech.
– Jag har tidigare arbetat på Uptech. För fem år sedan startade jag eget och har sysslat med att serva testarna från Digitaltest i samarbete med Uptech. När de gick i konkurs fick jag frågan om jag ville ta över allt för Digitaltest, säger Göran Berg som driver Gbtech.

Parallellt med att serva kretskortstestarna från Digitaltest har han också haft agenturen för kabeltestarna från Bluescantest.

Förutom att serva testarna arbetar Göran Berg med att göra programmeringen och bygga fixturer. Det senare sker i samarbete med Columbia Elektronik.

En tredje agentur är Toplines dummykomponenter som Göran Berg tagit över från Uptech.

– Jag samarbeter med Kenneth Hedman som numera sysslar med att sälja utrustning för ortopeder. Han kan hjälpa mig när det behövs.
MER LÄSNING:
 
MEST LÄST JUST NU
Intel släpper muskelmodul för IoT

joule i handFyra Gbyte LPDDR4, 16 Gbyte eMMC, wifi, Bluetooth 4.1, USB 3.0, Intelgrafik i ”laptop-klass”, 4K-video och en fyrkärnig Atom 570x på 1,7 GHz med sprinterläge på 2,4 GHz – det sitter i Intels nya datormodul Joule. Men smakar det så kostar det – 3300 kronor.

Optokoppling ger högre dynamik

Genom att isolera oscilloskopproben optiskt går det att höja dynamiken dramatiskt och därmed se små fenomen som annars döljs i bruset. Tekniken som döpts till IsoVu kommer från Tektronix och passar perfekt för kraftelektronik.

Mycronic trimmar den generiska maskritaren

Täbyföretaget Mycronic är kanske mest känt för sina ytmonteringsmaskiner och maskritare till bildskärmar men i utbudet finns också en generisk maskritare för kapsling, mikromekanik och pekskärmsfunktioner. Maskinen finns nu i en förbättrad version som ritar 20 till 40 procent snabbare plus att bildkvaliteten blivit bättre.

Volvo och Uber samarbetar om självkörande bil

Biltillverkaren Volvo och taxiappen Uber lägger tillsammans 2,5 miljarder kronor på att ta fram en gemensam plattform till en självkörande bil. Den sista handpåläggningen kommer företagen att göra var för sig varför resultatet blir två olika modeller. De första bilarna ska testas redan i år och en kommersiell lansering är planerad till 2021.

Redan 2021 skippar Ford ratten

Självkörande bilar utan ratt och pedaler. Det tänker biltillverkaren Ford börja masstillverka inom fem år. Tillämpningen liknar kollektivtrafiken där man ska kunna stoppa fordonet och dela färden med andra.

Fri 05:00, N = 200
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus