JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF
En ledande position inom batterier för elhybrider och elbilar – det är vad japanska Panasonic vill åstadkomma genom att köpa 50,2 procent av sin likaledes japanska konkurrent Sanyo.
Redan för drygt ett år sedan framkom det att Panasonic ville köpa Sanyo (länk). Då var budet 8,8 miljarder dollar för hela företaget, och resultatet då skulle bli Japans största elektronikföretag. Av den affären blev dock intet, enligt uppgift för att den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs, som äger 30 procent av aktierna i Sanyo, inte var nöjd med nivån på budet (länk).

Nu gör Panasonic ett nytt försök. Den här gången nöjer man sig med en majoritetspost på 50,2 procent av aktierna, till ett pris av 4,6 miljarder dollar. Räknat i yen per aktie ligger köpeskillingen på samma nivå som vid den föreslagna affären i fjol. Den här gången har såväl Goldman Sachs som Sanyos övriga storägare på förhand accepterat budet.

Ambitionen med affären är att bli världsledande på laddningsbara batterier för den växande marknaden elhybrider och elfordon. Tillsammans sålde Panasonic och Sanyo sådana batterier för 60 miljarder kronor i fjol, motsvarande 8 procent av bolagens gemensamma omsättning. Främst gör bolagen nickel-metallhydridbatterier, som används av bland andra Toyota, Honda och Ford i dessa företags elhybrider.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)