JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF
I slutet av 2015 ska det finnas över en halv miljon elektriska fordon i Kina, som laddas via 220 000 laddstolpar. Därtill ska 47 000 km järnväg byggas, och 235 GW ickefossil elkraft ska finnas installerat. Ett handelssystem med CO2-utsläppsrätter ska också byggas upp.
Den 5:e mars presenterade det kinesiska kommunistpartiet sin tolfte femårsplan för landet, och nu har analytiker på Deutsche Bank presenterat (länk) sina åsikter om vad den innebär i energihänseende. Och den tyska banken är imponerad.

– Kinas koldioxidpolitik är globalt ledande. Kontrasten är slående mot USA:s stillastående, skriver banken i sin analys.

Framför allt är det ambitionen att införa en handel med koldioxidutsläppsrätter som uppskattas av analytikerna. Men även planerna på nybyggnation av ickefossil elkraft är kraftfulla. Enligt femårsplanen ska elproduktionen öka med 18 procent från 2010 till 2015, och den ickefossila andelen ska öka till 11,4 procent. Vindkraften ska byggas ut från dagens 42 GW till 70 GW och solkraften från dagens 625 MW till 5 GW. Därtill ska 77 miljarder dollar investeras i nya elnät, 12,5 miljoner hektar skog ska återplanteras och 47 000 km höghastighetståg ska byggas.

Noterbart är att Kina redan ifjol installerade 25 GW vindkraft. Flaskhalsen, enligt en blogg (länk) på organisationen Cleantech.org, att bygga ut elnätet. Tio procent av vindkraftverken som installerades i fjol är ännu inte anslutna.

Kärnkraft är en viktig del i Kinas elförsörjning, och utbyggnaden fortsätter trots katastrofen i Fukushima. Deutsche Bank tror dock att kineserna efter Fukushima i ökad utsträckning kommer att välja nyare och säkrare kärnkraftsteknik. Totalt ska 40 GW ny kärnkraft byggas enligt femårsplanen, och därtill 120 GW vattenkraft.

I femårsplanen ingår också en satsning på elbilar. Redan finns över 100 miljoner eldrivna motorcyklar och lättare fordon i landet. I slutet av 2015 ska det därtill finnas 500 000 elbilar som ska kunna köra på motorvägar där elmotorcyklarna idag inte får köra. Elfordonen ska kunna laddas vid 220 000 laddstationer, och därtill ska 2300 batteribytarstationer byggas upp.
MER LÄSNING:
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)