JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF
Strax innan årsskiftet beviljades Elways nio miljoner kronor i stöd från Vinnova till en testanläggning för elbilar. I morgon sätts spaden i marken vid Airport City på Arlanda.
Olika tester på mindre provbanor har visat att det sannolikt går att använda konduktiv elöverföring från väg till fordon – med en spänningsförande balk i vägbanan – utan att snö, sand eller något annat hindrar det. Motsvarande system med spårvägsfordon finns i drift i andra länder.

– Systemet har en potential att effektivisera energianvändningen i transportsektorn med mer än hälften i ett fullt utbyggd system. Dessutom är det en av få innovationer som på sikt kan ge ett verkligt stort bidrag i vårt arbete med att bryta beroendet av fossila drivmedel till 2030.

Det sade Magnus Henke vid Energimyndigheten i samband med att myndigheten beslutade att stödja projektet.

Och nu är det alltså dags att börja bygga världens första elektrifierade väg med konduktiv matning vid Arlanda.

– Vi hoppas att så många som möjligt inser vad det här kan innebära. Om allt går vägen, kan de enorma utsläppen från transportsektorn i princip vara ett minne blott om 10–15 år, säger Gunnar Asplund, vd på Elways i ett pressmeddelande.

Projektet drivs av Elways i samarbete med Airport City Stockholm, NCC, Arlandastad Holding, KTH och Energimyndigheten.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)