JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
För nästan exakt två år sedan offentliggjorde Digi-Key sin nya offensiv mot Europa. Nu skördar företaget frukten av den genomtänkta satsningen. Försäljningen i Europa har i medel växt med 26 procent i år, jämfört med de tre första kvartalen i fjol.
Komponentdistributören Digi-Key är en global spelare som under flera år vuxit starkt utanför sitt amerikanska fäste, men som fram tills för två år sedan helt saknat sälj- och teknikpersonal utanför USA.

Då, på senaste Electronica – jättemässan som går vartannat år i München, med start den 11 november i år – avslöjades det att företaget planerar att anställa i Europa.

– Återkopplingen från många europeiska företag var att de gärna vill ha hjälp av oss i större utsträckning, men för att vara villiga att göra mer affärer behövdes det att vi blev mer lokala, säger Ian Wallace, ansvarig för Digi-Keys försäljning i Storbritannien och Irland.

Digi-Keys säljansvariga på lokal nivå inom EMEA:
• Stefan Wihlgaard, Norden och Baltikum
• Ian Wallace, UK och Irland
• Hermann Reiter, Central- och Östeuropa
• Vincenzo Purgatorio, Sydeuropa och Nordafrika
• David Mahal, Israel och Ryssland
Idag, två år senare, har företaget över 80 anställda som jobbar med sälj- och teknikstöd i Europa. Nästan hälften av dessa arbetar på det säljkontoret som företaget drog i gång i München i mars förra året. Münchenkontorets fokus är att sälja på centraleuropeiska tillverkande företag med behov av främst låga volymer och ett mycket brett sortiment.

– Vi har många styrkor, men ingen annan distributör kan erbjuda över en miljon produkter i lager som är redo att levereras dagen efter en beställning, säger Ian Wallace.

Men samtidigt som den lokala närvaron stärkt banden med producerande företag så är det webben företagets ryggrad.  

I Nordamerika är Digi-Keys webb, enligt företaget, rankad som branschens bästa webbresurs. Samtidigt hävdar företaget att ingenjörer i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien, liksom andra europeiska regioner, börjat ange deras webb som sin "Go to"-resurs när komponenter ska väljas eller för att avgöra om de är tillgängliga.

– Vi ser en enorm ökning i vår webbtrafik och online-order från ingenjörer i Europa. En av de stora drivkrafterna, förutom vårt stora produktsortiment och snabb leverans, är vårt allt större utbud av verktyg, vitpapper, artiklar och videofilmer går att nå via webben.

Idag har företaget 81 lokala sajter på 10 olika språk som kan hantera upp till 16 olika valutor.

Här kan ingenjörer numera få tag på en mängd EDA-verktyg, från enkla och gratis schematiska verktyg till avancerade konstruktionsverktyg som Digi-Key utvecklat i samarbete med Mentor Graphics. Dessutom finns över 1 000 djuplodade referensdesigner.

Likaså erbjuder sajten ett forum där ingenjörer kan dela projekt och idéer, mer än 2 000 olika artiklar och ett videobibliotek med över 2 7000 filmer. Karaktären på videofilmerna varierar, men humor är en återkommande ingrediens.

Jag tog mig några minuter och bläddrade i videoskörden. Här är exempel på en rätt kul video som blandar fiske, Arduino och motorstyrning (länk).
MER LÄSNING:
 
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus